Kurumsal Hafıza


Creative Commons License

Reyhanoğlu M.

Örgütsel Davranış, ERDOST ÇOLAK HAYAT EBRU, Editör, Ankara Üniversitesi, Ankara, ss.209-229, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Ankara Üniversitesi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.209-229
  • Editörler: ERDOST ÇOLAK HAYAT EBRU, Editör
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Örgütsel hafıza da denilen kurumsal hafıza, işletmelerin ve genel olarak tüm örgütlerin zaman içinde nasıl öğrendiğine, çevrelerine uyum sağladığına ve geliştiğine dair derin bilgiler sunmaktadır. Etkili kurumsal hafıza, bir örgütün genel performansına, rekabet gücüne, çevresiyle bütünleşebilmesine ve genel olarak başarısına katkıda bulunur. Değişimin sürekli ve rekabetin şiddetli olduğu modern iş ortamlarının dinamik bağlamında, kurumsal hafıza hayati bir stratejik varlıktır. Dolayısıyla örgütsel davranış disiplininde kurumsal hafızayı anlamak hayati öneme sahiptir ve bunun birçok nedeni  bulunmaktadır. Kurumsal hafıza özünde, bir örgütün varlığı boyunca biriktirdiği kolektif bilgiyi, deneyimleri ve tahminleri kapsar. Bireylerin geçmiş deneyimlerden öğrenmek ve bilinçli kararlar almak için hafızaya güvenmesi gibi, örgütler de zorlukların üstesinden gelmek, fırsatları yakalamak ve sürekli gelişmeyi teşvik etmek için kurumsal hafızalarından yararlanırlar. Kurumsal hafıza, örgütsel yeteneklerin verimli bir şekilde geliştirilmesine olanak sağlamakta ve böylelikle örgütsel gelişmeyi ve yeniliği kolaylaştırmaktadır (Jain ve Kogut, 2013). Kurumsal hafıza, öncelikle örgütlerin başarı ve başarısızlıklardan öğrenmesini sağlayarak değişen pazar eğilimlerine, teknolojik gelişmelere ve rekabet baskılarına uyum sağlamalarını kolaylaştırabilmektedir. Örgütler, alınan dersleri koruyup bunlardan yararlanarak, çalkantılı ortamlarda dayanıklılıklarını ve çevikliklerini artırabilir. Kurumsal hafıza, örgütün tarihini, kilometre taşlarını, başarılarını, karşılaştığı zorlukları ve önemli olayları belgeler. Bu tarihsel kayıt, geçmiş deneyimlerden ders almak, geçmiş hatalardan kaçınmak ve örgütsel sürekliliği sürdürmek için bir referans noktası görevi görür.