Since the end of World War II, the number of people participating in tourism activities has increased every year throughout the world. With increasing participation, it is inevitable for countries that want to take a bigger share from the growing global tourism economy and develop plans and strategies in the field of tourism. The aim of this study is to determine the criteria that affect the choice of wedding place by the wedding providers who are one of the supply elements of wedding tourism. With this research, it was tried to obtain information about the criteria affecting the choice of wedding venue, the most encountered problems, perceptions of wedding tourism, the status of the wedding market in Hatay and the suggestions. Observation and interview methods were used together as research method. Observations of the wedding event where the wedding hall, accommodation business, etc. places. The interviews were conducted with a total of 61 people including 28 wedding hall owners / managers, 8 wedding organizers, 11 accommodation business owners / managers and 14 travel agency owners / officials. Semi-structured interviews were conducted with individuals directly and indirectly involved in wedding organizations. The results obtained from the observations and interviews were systematically compiled and compared, and strikingly interpreted findings were interpreted. As a result of this research, Hatay's hosting of many cultures due to its ethnic and cultural structure has enabled many wedding traditions with different beliefs to continue until today. In addition, a certain part of the population in Hatay, Oman, Arabia, Libya, Iran, Iraq and Qatar to work in countries such as and / or relatives there, the wedding of these people in Hatay or marry someone from Hatay in terms of wedding tourism important Arab countries It was concluded that it constitutes a market.
II. Dünya Savaşı sonrasından günümüze kadar olan süreçte Dünya genelinde her yıl turizm aktivitelerine katılan kişi sayısı artmıştır. Artan katılım ile birlikte büyüyen küresel turizm ekonomisinden daha büyük paylar almak isteyen ülkelerin turizm alanında planlamalar ve stratejiler geliştirmesi kaçınılmaz olmuştur. Bu araştırma, düğün turizmi kapsamında evlenen bireylerin düğün yeri seçimini etki eden kriterleri, düğün turizminin arz unsurlarından biri olan düğün sağlayıcıları tarafından belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma ile Hatay’ın düğün turizmi kapsamında düğün yeri seçimini etkileyen kriterler, en çok karşılaşılan sorunlar, düğün turizmi algıları, Hatay’da düğün pazarının durumu ve önerileri hakkında bilgi edinilmeye çalışılmıştır. Araştırma yöntemi olarak gözlem ve mülakat yöntemi birlikte kullanılmıştır. Gözlemler düğün etkinliğinin gerçekleştirildiği düğün salonu, konaklama işletmesi vb. yerlerde gerçekleştirilmiştir. Mülakatlar 28 düğün salonu sahipleri/yöneticileri, 8 düğün organizatörü, 11 konaklama işletmesi sahibi/yöneticisi, 14 seyahat acentası sahibi/yetkilisi olmak üzere toplamda 61 kişi ile gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi kullanılarak düğün organizasyonları ile doğrudan ve dolaylı ilgilisi olan kişiler ile gerçekleştirilmiştir. Gözlem ve mülakatlardan elde edilen sonuçlar sistematik bir şekilde derlenerek karşılaştırmalar yapılmış ve çarpıcı olarak ön plana çıkan bulgular yorumlanmıştır. Araştırmada sonuç olarak Hatay’ın etnik ve kültürel yapısından dolayı birçok kültüre ev sahipliği yapması çok farklı inanışlardaki birçok düğün geleneğinin günümüze kadar devam etmesini sağlamıştır. Ayrıca Hatay’daki nüfusun belli bir bölümü Umman, Arabistan, Libya, İran, Irak ve Katar gibi ülkelerde çalışmaya gitmeleri ve/veya orada akrabalarının olması, bu kişilerin düğünlerini Hatay’da yapıyor olması veya Hatay’lı biriyle evlenmeleri düğün turizmi açısından Arap ülkeleri önemli bir pazarı oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır.