5. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi, Balıkesir, Türkiye, 17 - 19 Mayıs 2025, ss.26-27, (Özet Bildiri)
Bu araştırma, ADDIE öğretim tasarım modeline dayalı olarak hazırlanan öğretim programının,
6. sınıf öğrencilerinin matematiksel modelleme, mantıksal düşünme becerileri ve öğrenme
motivasyonları üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Karma araştırma deseniyle
yürütülen çalışmada, hem nicel hem de nitel veriler kullanılmıştır. Nicel veriler, ön-test ve son-test
yoluyla öğrencilerin matematiksel modelleme ve mantıksal düşünme becerileri ile motivasyon
düzeylerindeki değişimi ortaya koyan ölçme araçlarıyla toplanmıştır. Nitel veriler ise öğrenci
görüşmeleri ve sınıf içi gözlemler aracılığıyla elde edilmiştir.
Araştırmanın örneklemi, Hatay ilinde bulunan bir devlet ortaokulunda öğrenim gören ve
araştırmacının görev yaptığı okulda bulunan 60 altıncı sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Örneklem,
kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir.
Araştırma kapsamında, ADDIE modeline göre tasarlanan öğretim programı belirli bir süre
boyunca uygulanmış ve uygulama sonrasında elde edilen veriler analiz edilmiştir. Elde edilen
bulgular, ADDIE modelinin öğrencilerin matematiksel düşünme süreçlerini desteklediğini ve
öğrenmeye yönelik motivasyonlarını artırdığını göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin matematik
dersine yönelik tutumlarında da olumlu yönde değişim gözlemlenmiştir.
Bu çalışma, ADDIE modelinin ortaokul düzeyindeki matematik öğretiminde etkili bir
yapılandırma sağlayabileceğini ortaya koymakta; öğretim tasarımı süreçlerinde modelin sistematik
yapısının öğrenci başarısı ve motivasyonuna olan katkılarını vurgulamaktadır.
This study aims to examine the effects of an instructional program designed based on the
ADDIE instructional design model on sixth-grade students' mathematical modeling skills, logical
thinking abilities, and learning motivation. Conducted using a mixed methods research design, the
study incorporated both quantitative and qualitative data. Quantitative data were collected through
pre-tests and post-tests that measured changes in students’ mathematical modeling, logical thinking,
and motivation levels. Qualitative data were gathered through student interviews and classroom
observations.
The sample of the study consisted of 60 sixth-grade students enrolled in a public middle school
in Hatay, where the researcher is currently employed. A convenience sampling method was used to
select the participants.
Within the scope of the study, an instructional program was implemented over a defined period
based on the ADDIE model. Following the implementation, the collected data were analyzed. The
findings indicate that the ADDIE model supports students’ mathematical thinking processes and
enhances their motivation toward learning. Additionally, a positive change was observed in students’
attitudes toward mathematics.
This research highlights the potential of the ADDIE model to provide an effective instructional
framework in middle school mathematics education and emphasizes the contribution of its systematic
structure to student achievement and motivation.