ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİSAYAR YETERLİLİK DÜZEYLERİ İLE TEKNOLOJİYE YÖNELİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Saygıner Ş.

Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.13, sa.34, ss.298-312, 2016 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeyleri ile eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarını, çeşitli değişkenler açısından değerlendirmektir. Genel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılı güz döneminde, Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi "Sınıf, Fen Bilgisi, Türkçe ve İngilizce Öğretmenliği" bölümlerinde öğrenim gören 4.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini, bu bölümlerdeki 252 öğretmen adayı oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, Tınmaz (2004) tarafından geliştirilen "Bilgisayar yeterlik ölçeği" ve "Teknoloji algı ölçeği" kullanılmıştır. Veriler, frekans (f), ortalama(?), yüzde(%), ANOVA, Kruskal Wallis Testi, Mann Whitney U Testi ve Spearman Korelasyon Katsayısı ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmen adaylarının bilgisayar yeterliliği açısından bölümler bazında anlamlı bir farklılığın olmadığı ve orta düzeyde bir yeterliliğe sahip oldukları görülmüştür. En zayıf oldukları alanların, veri tabanı ve web sayfası hazırlama olduğu tespit edilmiştir. Erkeklerin bilgisayar yeterliliğinin kadınlardan daha iyi düzeyde olduğu, kendine ait bilgisayar ve internet erişimi olan bireylerin bilgisayar yeterliliklerinin olmayanlara göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Teknoloji kullanımına yönelik algılarında bölümlere göre "Fen Bilgisi - Sınıf, İngilizce - Türkçe Öğretmenliklerinde" anlamlı bir farklılık olduğu, cinsiyet, bilgisayar sahipliği ve internete erişim açısından gruplar arasında bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Ayrıca, teknoloji yeterlilik düzeyleri ile eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algı puanları arasında zayıf düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir
This study aims to determine and evaluate the pre-service teachers' computer competencies and the perception of technology use in terms of various variables. In this study, general survey model was used. The study population was composed of 4th year students at Mustafa Kemal University, Faculty of Education in the school year of 2015-2016. The sample consisted of 252 pre-service teachers who were selected from the population. "Technology Perception Scale" and "Computer Competency Scale" developed by Tınmaz (2004) were used in the study. Data obtained from the study were analyzed through frequency(f), mean(?), percent(%), ANOVA, Kruskal Wallis, Mann Whitney U, Spearmen Correlation Coefficient. As a result of the study, pre-service teachers' computer competencies are no significant difference according to departments. It is determined that database and web page design were the most weak subjects. Male students have higher computer competencies than women and students that own computer and internet access have higher competencies than others. According to the department, there are differences in the perception of the use of technology and the difference was not seen by other variables. Besides, mean about technology competency and perception towards technology were compared in terms of different variables and significant positive relationship were observed