Ortaokul öğrencilerine kodlama becerileri temellerinin kazandırılması, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersinin esas amaçlarından biridir. Bu derslerde kodlama eğitimi için Scratch, Blockly, Code.org, Kodu Game Lab gibi blok temelli programlama araçları kullanılmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı ile Google arasındaki iş birliği protokolü kapsamında 2017-2018 eğitim öğretim yılından itibaren bu derste Blockly blok kodlama uygulaması kullanılmaktadır. Ancak, alan yazınında Blockly ortamında yapılan kodlama öğretiminde kullanılabilecek bir başarı testi mevcut değildir. Bu çalışmanın amacı, ilgili dersin “Problem Çözme ve Programlama” ünitesinin programlama ile ilgili kazanımlarını Blockly uygulaması bağlamında ölçen geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirmektir. Çalışmada, klasik test teorisine dayanan test geliştirme aşamaları izlenmiştir. Söz konusu ünitenin programlama ile ilgili 12 kazanımı için dörder madde hazırlanarak toplam 48 soruluk madde havuzu oluşturulmuş ve kapsam geçerliği için uzman görüşleri alınmıştır. Uzmanlardan gelen görüşlere göre bazı maddelerde değişiklikler yapılmıştır. Araştırmada ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Deneme testi, 48 soruluk madde havuzundan oluşturulmuş ve ilgili dersi bir önceki yıl almış olan 151 6. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Testin 24 maddelik nihai formu ise 72 5. sınıf öğrencisine ünite işlendikten sonra uygulanmıştır. Nihai testin ortalama madde güçlük indeksi 0.63, ortalama madde ayırıcılık indeksi 0.48 ve güvenirlik katsayısı (KR-20) 0.86 olarak hesaplanmıştır. Geliştirilen test, orta derece zorlukta ve test güvenirliği yüksektir. Bu testin, Blockly ile programlama öğretimi yapan öğretmenlerin ve araştırmacıların ölçme ve değerlendirmelerine katkı sunması beklenmektedir.
Teaching the basics of coding skills is among the main objectives of the Information Technologies and Software (ITS) course in middle schools in Türkiye. Block-based programming tools such as Scratch, Blockly, and Code.org are used for coding education. Blockly application has been used in ITS courses since the 2017-2018 academic year based on the cooperation protocol between the Ministry of National Education and Google. However, no achievement test has been encountered for coding in the Blockly environment in the literature. This study aims to develop a valid and reliable test in the context of Blockly for programming-related learning objectives in ITS's Problem Solving and Programming unitcourse. Test development stages based on classical test theory were implemented. An item pool of 48 questions, measuring the programming-related 12 learning objectives of the unit, was created and expert opinions were applied for content validity. Some items were improved based on expert opinions. Criterion sampling was used. The trial test was applied to 151 6th-grade students who had taken the course the previous year. The final form of the test, having 24 items, was administered to 72 5th-grade students after the unit was taught. The final test's item difficulty index mean was 0.63, the item discrimination index mean was 0.48, and the reliability coefficient (KR-20) was 0.86. The test is of medium difficulty and is highly reliable. This test is expected to contribute to measuring and evaluating learning outcomes for teachers and researchers who teach programming with Blockly.