Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiksel Süreç Becerilerinin İncelenmesi


Creative Commons License

açıl e., ÖZDEMİR BAKİ G.

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.23, sa.1, ss.99-120, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel süreç becerileri kavramına yönelik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için Türkiye’de bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 121 üçüncü sınıf öğretmen adayının fikirleri alınmıştır. Bu çalışma bir fenomenoloji araştırmasıdır ve üç açık uçlu sorunun yer aldığı form veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının algılarını belirlemek için hem betimsel hem içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Veri analizleri ortalama .95 düzeyinde bir güvenirliğe sahiptir. Araştırmanın ilk bulgusu, öğretmen adaylarının matematiksel beceri kavramını tanımlarken en fazla kullandıkları kavramlar sırasıyla sayı ve işlem bilgisi, gerçek hayat bilgisi, anlamlandırma süreci olmuştur. İkinci bulgu öğretmen adaylarının en sık ifade ettiği üç matematiksel beceri problem çözme, işlem bilgisi, şekil bilgisi şeklinde olmuştur. Üçüncü bulgu ise öğretmen adaylarının özellikle problem çözme, iletişim ve zihinden işlem yapma becerileri ile ilgili çoğunlukla uygun olmayan açıklamalarda bulunmasıdır. Sonuç olarak, öğretmen adaylarının matematiksel beceri kavramına yönelik hatalı ve kısıtlı algılarının olduğu bulunmuştur. Araştırma sonuçları bu konuda farkındalığın oluşturulmasının öğretmen eğitimi için gerekli olduğunu göstermektedir.
In this study, it was aimed to identify the perceptions of prospective primary school teachers about the concept of mathematical process skills. For this motive, the opinions of 121 prospective primary school teachers studying at a state university in Turkey were taken. This study is a phenomenology research, and a form with three open-ended questions was used as a data collection tool. The perceptions of prospective primary school teachers were revealed by both descriptive and content analysis methods. Data analyzes have an average reliability of .95. The first finding of the study was that the concepts that prospective primary school teachers used most when describing the concept of mathematical skills were, respectively, number and operation knowledge, real life knowledge, and the process of making sense. The second finding was that the three mathematical skills most frequently expressed by prospective primary school teachers were problem solving, operational knowledge, and shape knowledge. The third finding is that prospective primary school teachers mostly made inappropriate statements about problem solving, communication and mental computation skills. As a result, it can be stated that prospective primary school teachers have incorrect and limited perceptions about the concept of mathematical skills. The findings of the research show that raising awareness on this issue is necessary for primary teacher education.