Ortaokul Bilişim Teknolojileri Öğretim Programının Metaverse Kavramı Bağlamında Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Sırkıntı M., BOLAT Y.

İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, cilt.12, sa.5, ss.2782-2798, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 5
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.15869/itobiad.1338912
  • Dergi Adı: İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIC (Education Resources Information Center), Index Islamicus, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2782-2798
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelişen bilgi ve iletişim teknolojileri, gün geçtikçe artan bir öneme sahip olup hayatın her köşesinde kendini gösteren yeni ve etkileyici teknolojik dönüşümlerle birlikte ilerlemektedir. Bu teknolojilerden birisi olan metaverse teknolojisinin eğitim alanında da çeşitli uygulamaları görülmektedir. Öteki evren anlamına gelen metaverse teknolojisi, sanal ve gerçek hayat arasındaki ayrımları silikleştirerek günümüzde interneti aşan bir konumda bulunmaktadır. Her geçen gün popülerleşen ve eğitim dâhil pek çok alanda kullanımına rastlanan metaverse kavramı henüz herkesçe tam olarak anlaşılabilmiş değildir. Bu sebeple metaverse ile ilgili yapılacak olan araştırmalar, bu teknolojinin ne olduğu ve ne işe yaradığına açıklık getirmekle beraber literatüre de önemli bir katkı sağlamış olacaktır. Araştırma, ortaokul 5. ve 6. sınıflarda öğretimi yapılan Bilişim Teknolojileri ve Yazılım (BTY) dersine ait öğretim programlarının içerisinde yer alan kazanımların, metaverse teknolojisinin bileşenleri olan; sanal ve gerçek hayatın sentezi olma, internet üzerinden erişilebilir olma, iş birliği sağlama ve kesintisiz kullanıma uygun kapasitede olma bileşenlerine uygunluğu bağlamında değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma türlerinden doküman analizi yöntemi ile 5. sınıflara yönelik 75, 6. sınıflara yönelik 77 olmak üzere toplam 152 kazanım irdelenmiştir. Her bir kazanım metaverse teknolojisinin dört bileşeni kapsamında ele alınmış ve uygunluk durumları tablolaştırılarak bulgular bölümünde sunulmuştur. Verilerin analizi neticesinde BTY dersi 5. sınıf kazanımlarının çoğunluğunun metaverse teknolojisine uygun olmadığı, 6. sınıf kazanımlarının ise uygun olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ortaokul 5. ve 6. sınıf BTY dersi öğretim programlarının metaverse bileşenleri kapsamında yeniden ele alınması, öğretmenlere eğitim alanında etkisi giderek artan metaverse teknolojisini derslerinde daha aktif kullanmalarına yönelik hizmet içi eğitimler verilmesi gibi çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
With the increasing developing information and communication technologies have an increasing importance day by day and are advancing with new and impressive technological transformations that manifest themselves in every corner of life. Metaverse technology, which is one of these technologies, has various applications in the field of education. Metaverse technology, which means the other universe, is in a position beyond the internet today by blurring the distinctions between virtual and real life. The concept of metaverse, which is becoming popular day by day and used in many fields including education, has not yet been fully understood by everyone. For this reason, research on the metaverse will make an important contribution to the literature, as well as clarifying what this technology is and what it does. The research, secondary school 5th and 6th grade Information Technologies and Software (ICT) course taught in the curriculum of the acquisitions, components of metaverse technology; It was made with the aim of evaluating it in the context of being a synthesis of virtual and real life, being accessible over the internet, providing cooperation and being suitable for uninterrupted use. In the research, a total of 152 acquisitions, 75 for the 5th grade and 77 for the 6th grade, were examined with the document analysis method, which is one of the qualitative research types. Each acquisition was handled within the scope of four components of metaverse technology and their suitability was tabulated and presented in the findings section. As a result of the analysis of the data, it was concluded that most of the 5th grade acquisitions of ICT course were not suitable for metaverse technology, while the 6th grade acquisitions were appropriate. As a result of the research, various suggestions were made, such as reconsidering the secondary school 5th and 6th grade ICT course curriculum within the scope of metaverse components, and giving in-service training to teachers for more active use of metaverse technology, which has an increasing impact in the field of education.