Kültürel mirasımızın görsel temelleri olan dokumalar; Anadolu’nun birçok il, ilçe ve köylerindefarklı renk, motif ve kullanım amacına yönelik değişik şekillerde karşımıza çıkmaktadır. Yaşanılanyörede farklılıklar gösteren hammadde renklerde, motiflerde ve kullanım amacında belirleyici olanana etkendir. Hayvancılığın gelişmiş olması dokumacılığın yapılma amacı için ayrı bir olumlu unsurdur. Hayvanların etinden sütünden yararlanıldığı kadar yün ve kılından da fayda sağlanmıştır. Renkve motif bakımından zengin dokumaların yanında kıl dokumalar Anadolu’da azımsanmayacak kadargeniş bir yere sahiptir. Diğer dokuma türlerine göre daha sade, sınırlı renk alternatifi ve fonksiyonelolmaları bakımından değişkendir. Çorum ili genelinde yapılan alan araştırması sonucunda köylerdegünümüzde yapımı devam etmemektedir. Fakat elde var olan kıl dokumalar hala kullanılmaktadır.Bu makalede, Çorum ilinin bazı köylerinde örneklerine ulaşılan kıl dokumalar renk, motif, hammadde ve kullanım amacı dikkate alınarak incelenmiştir. İncelenen 10 adet örnek de çoğunlukla kılındoğal rengi, zemini belirli aralıklarla bölen çubuk motifi, kenar temizleme tekniği olarak saç örgüsüve saçak bırakma teknikleri uygulanmıştır. Kullanım amacı bakımından; azık ve pazar heybesi, torba,yer yaygısı, yufka mendili, sofra bezi, iş önlüğü, çadır örtüsü ve hububat çuvalı olarak çeşitlidir.
Our weavings, which are the visual foundations of our cultural heritage, come in different forms in different cities, town sand villages of Anatolia, in different colors, motif sandusage. The rawmaterial, which shows differences in the region, is the main factor that determines the colors, motif sand the usage. Being advanced in breeding is a separate positive element forthepurpose of weaving. The hair of animals are benefited as well as their meat and milk. In addition to the color and motif rich weavings, bristle weaveing shave a large place in Anatolia. They are more modest than other types of weavings, and they are variable in terms of limited color alternative sand being functional. According to the field survey conducted throughout Çorum, they are not made in the villages today. However, the existing hair weavings are still used. In this article, the hair weavings which have been reached in some of the villages of Çorum have been examined by taking into consideration the color, motif, raw material and usage. In the 10 samples that were examined, mostly the natural color of the hair, the bar motif dividing the floor periodically, the braiding and fringe technique as the edge cleaning technique were applied. They vary for usage as food and market bag, pouch, ground cloth, phyllo handkerchief, tablecloth, smock, tent cover and cereal sack.