Dijital Dönüşüm ve Din


Creative Commons License

Sarı H. (Editör), Demir R. (Editör)

Kitap Dünyası Yayınları, İstanbul, 2024

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Kitap Dünyası Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijital çağ, insanlığın varoluşsal ve epistemolojik para-digmalarını radikal bir biçimde yeniden şekillendirmektedir. Bu dönüşüm, din ve inanç sistemlerini sadece teorik düz-lemde değil, gündelik pratikler ve toplumsal ilişkiler bağla-mında da derinden etkilemektedir.

Teknolojinin hızlı ilerleyişi; bireylerin dini algılama, yo-rumlama ve deneyimleme biçimlerini köklü şekilde dönüş-türmektedir. Dijital platformlar, ibadet pratiklerinden eğitim modellerine, topluluk oluşumlarından bireysel inanç dene-yimlerine kadar her alanda radikal değişimlere kapı arala-maktadır. Diğer yandan dijitalleşme sürecinde din, yalnızca pasif bir nesne değil aynı zamanda aktif bir özne olarak da karşımıza çıkmaktadır. Yapay zekâ, sanal cemaatler, dijital ibadet formatları ve teknolojinin din dili üzerindeki etkileri gibi konular yeni araştırma alanları oluşturmakta ve yeni felsefi sorgulamalar ortaya çıkarmaktadır.

Di̇ji̇tal Dönüşüm ve Din başlıklı bu kitap, dijitalleşmenin dinî inanış, uygulama ve eğitim üzerindeki etkilerini kap-samlı bir bakış açısıyla ele almayı ve dijital çağın getirdiği fırsatlar ve meydan okumalar karşısında yeni bir düşünsel zemin oluşturmayı hedeflemektedir. Alanında uzman yazar-ların katkılarıyla hazırlanan bu eser, dijital çağda din bilim-leri ve felsefenin karşı karşıya kaldığı yeni soru ve problem-lere ışık tutarak önemli bir referans kaynağı olmayı amaçla-maktadır. Bu kapsamda eser Dijitalleşme, Din ve Toplum; Dijitalleşme, Felsefe ve Teoloji; Din Eğitimi ve Dijital Dönü-şüm olmak üzere üç ana başlık altında ele alınmaktadır.

Dijitalleşme, Din ve Toplum üst başlığında yer alan “Dinin Dijitalleşmesi ve Medya Dindarlığı” bölümünde, dini inanış ve pratiklerin dijital ortamlardaki yansımaları ve medya aracılığıyla oluşan yeni dindarlık biçimleri analiz edilmektedir. “Dijital Cemaat Oluşumunda M-Neslinin İmkânı”, dijitalleşmenin genç nesiller üzerinde oluşturduğu etkiyi ve dijital ortamda dini cemaatlerin nasıl şekillendiğini incelemektedir. Bu kapsamda dijital neslin (M-Nesli) dini bilgiye erişim, dini aidiyet ve topluluk bilincine yönelik eği-limleri analiz edilmektedir. Araştırma, dijitalleşmenin dinî grup oluşumu üzerindeki dönüştürücü etkilerini eleştirel bir perspektifle değerlendirmektedir.

Dijitalleşme, Felsefe ve Teoloji üst başlığı altında üç bö-lüm bulunmaktadır. “Dijitalleşmenin Teistik Dinlere Etkisi: İman, İbadet ve Din Dili Problemleri” başlıklı bölüm, dijital dönüşümün iman ve ibadet pratiklerine etkisini, din dilinde meydana gelen değişimleri incelemektedir. “21. Yüzyıl Ya-pay Zekâ Çağında Din ve Felsefe Üzerine Bir Mütalaa” adlı bölümde yapay zekâ ile felsefi bir diyalog formatında ilerle-yen ve Prof. Dr. Süleyman Dönmez’in sorduğu sorulara ya-pay zekânın verdiği yanıtlarla zenginleşen özgün bir çalış-madır. Bölüm, yapay zekânın din ve felsefe bağlamında an-lam arayışına dair sunduğu yeni perspektifleri ele almakta-dır. “Yapay Zekâdan Yapay Yaşamlara” adlı bölüm yapay zekâ teknolojilerinin birey ve toplum üzerindeki etkilerini incelerken, yapay yaşam biçimlerinin gelecekteki olası se-naryolarını tartışmaktadır. Metinde, yapay zekânın sunduğu fırsatlar ve oluşturduğu riskler ışığında kültürel, sosyal ve etik dönüşümler analiz edilmektedir.

Din Eğitimi ve Dijital Dönüşüm başlıklı bölümde yer alan “Din Öğretiminde Dijital Oyun ve Uygulamalar”, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve mobil uygulamalar gibi diji-tal araçların din öğretiminde nasıl kullanılabileceğine dair örnekler sunulmakta; bu araçların işlevleri ve sağladığı imkânlar tanıtılmaktadır. “Teknolojinin Din Eğitimi ile Bü-tünleştirilmesinin İmkânı” başlıklı bölümde, teknolojinin din eğitimiyle entegrasyon süreci ele alınmakta; teoloji, psikoloji ve pedagoji boyutlarıyla dijitalleşmenin din öğretimine kat-kıları, sınırlılıkları ve potansiyel uygulamaları tartışılmakta-dır. “Din Eğitiminde Yapay Zekâ Kullanımı” başlıklı bö-lümde, yapay zekânın din eğitimine sunduğu yeni fırsatlar ve eğitimde karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri ele alın-maktadır. “Yazılım Temelli Dijital Araçların Din Eğitimin-deki Rolü ve Sınıflandırılması” adlı bölüm de ise, din eğitimi süreçlerinde kullanılan yazılım tabanlı dijital araçların rolü-nü ve etkisini kapsamlı bir şekilde ele almaktadır. Bu bölüm, dijital araçların sınıflandırılmasını yaparak, eğitimde sağla-dıkları katkılar ve potansiyel uygulamalara ışık tutmaktadır. “Eğitimde Dijital Dönüşüm ve Yaşanan Zorluklar” bölü-münde ise dijitalleşme sürecinde eğitimin karşılaştığı güç-lükler ve uyum sürecine dair tartışmalar yer almaktadır.

Bu kitabın, dijital dönüşüm sürecinde din bilimleri ve fel-sefe alanında yapılan çalışmalara katkı sağlayacağına inanı-yoruz. Emeği geçen değerli yazarlarımıza katkılarından do-layı teşekkür eder, okuyucularımıza faydalı olmayı ümit ederiz.

The digital age is radically reshaping the existential and epistemological paradigms of humanity. This transformation is profoundly affecting religion and belief systems not only at the theoretical level but also in the context of everyday practices and social relations. The rapid advancement of technology is radically transforming the way individuals perceive, interpret and experience religion. Digital platforms open the door to radical changes in every field from worship practices to educational models, from community formations to individual faith experiences. On the other hand, in the process of digitalization, religion is not only a passive object but also an active subject. Topics such as artificial intelligence, virtual congregations, digital worship formats and the effects of technology on the language of religion constitute new areas of research and raise new philosophical questions. This book, titled Digital Transformation and Religion, aims to address the effects of digitalization on religious belief, practice and education from a comprehensive perspective and to create a new intellectual ground in the face of the opportunities and challenges brought by the digital age. This book, prepared with the contributions of expert authors in the field, aims to be an important reference source by shedding light on the new questions and problems faced by religious sciences and philosophy in the digital age. In this context, the book Digitalization, Religion and Society; Digitalization, Philosophy and Theology, Religious Education and Digital Transformation are discussed under three main headings.

The section "Digitalization of Religion and Media Religiosity" under the subtitle Digitalization, Religion and Society analyzes the reflections of religious beliefs and practices in digital environments and new forms of religiosity formed through the media. "The Possibility of the M-Generation in Digital Community Formation" examines the impact of digitalization on young generations and how religious communities are shaped in the digital environment. In this context, the tendencies of the digital generation (M-Generation) towards access to religious information, religious belonging and community awareness are analyzed. The research critically evaluates the transformative effects of digitalization on religious group formation.

There are three chapters under the subtitle Digitalization, Philosophy and Theology. "The Impact of Digitalization on Theistic Religions: Problems of Faith, Worship and Religious Language" examines the impact of digital transformation on faith and worship practices and the changes in the language of religion. The chapter titled "A Reflection on Religion and Philosophy in the Age of Artificial Intelligence in the 21st Century" is an original work that proceeds in the format of a philosophical dialogue with artificial intelligence and enriched with the answers of artificial intelligence to the questions asked by Prof. Dr. Süleyman Dönmez. The chapter discusses the new perspectives that artificial intelligence offers on the search for meaning in the context of religion and philosophy. The chapter "From Artificial Intelligence to Artificial Lives" examines the effects of artificial intelligence technologies on the individual and society, and discusses the possible future scenarios of artificial life forms. The text analyzes cultural, social and ethical transformations in the light of the opportunities offered and risks posed by artificial intelligence.

"Digital Games and Applications in Religious Education" in the section titled Religious Education and Digital Transformation presents examples of how digital tools such as virtual reality, augmented reality and mobile applications can be used in religious education; the functions and opportunities provided by these tools are introduced. In the section titled "The Possibility of Integrating Technology with Religious Education", the process of integrating technology with religious education is discussed; the contributions, limitations and potential applications of digitalization to religious education are discussed from the dimensions of theology, psychology and pedagogy. In the chapter titled "The Use of Artificial Intelligence in Religious Education", new opportunities offered by artificial intelligence to religious education and solutions to the problems encountered in education are discussed. The chapter titled "The Role and Classification of Software-Based Digital Tools in Religious Education" comprehensively discusses the role and impact of software-based digital tools used in religious education processes. This section categorizes digital tools and sheds light on their contributions and potential applications in education. The chapter "Digital Transformation and Challenges in Education" includes discussions on the challenges faced by education in the process of digitalization and the process of adaptation.

We believe that this book will contribute to the studies on religious sciences and philosophy in the digital transformation process. We would like to thank our esteemed authors for their contributions and hope to be useful to our readers.