Ortaokul Cebirsel Faaliyetlerde Matematiksel Süreç Standartlarının Kullanım Durumu


Creative Commons License

açıl e.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.18, sa.1, ss.137-166, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada ortaokul matematik ders kitaplarının cebir öğrenme alanında yer alan faaliyetlerin matematiksel süreç standartları çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Matematiksel süreç standartları problem çözme, problem kurma, muhakeme-ispat, iletişim, ilişkilendirme ve temsil olmak üzere altı başlık altında toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Milli Eğitim Bakanlığı’nın Hatay ili için kullanımını önerdiği ders kitaplarının cebir öğrenme alanında yer alan tüm matematiksel faaliyetler oluşturmaktadır. Ders kitaplarında yer alan hazırlık soruları, örnekler, problemler, etkinlikler, uygulama ve değerlendirme sorularının her biri birer faaliyet olarak belirlenmiş ve toplamda 396 tane faaliyet analiz edilmiştir. Çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmış olup, söz konusu faaliyetler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. 5. sınıfta cebir öğrenme alanına ait herhangi bir kazanım bulunmadığı için bu sınıfa ait veri elde edilememiştir. Elde edilen bulgulara göre, ortaokul cebirsel faaliyetlerin her sınıf seviyesinde de en fazla iletişim özelliğinde olduğu, en az ise problem kurma özelliğinde olduğu bulunmuştur. Özellikle 7. sınıf cebirsel faaliyetlerinin süreç standartları bakımından diğer sınıf düzeylerine nazaran daha iyi düzeyde olduğu fark edilmiştir. Sonuç olarak ortaokul ders kitaplarında yer alan cebirsel faaliyetlerin problem çözme, problem kurma, muhakeme-ispat ve temsil standartları bakımından yetersiz olduğu, sınıf düzeylerinin matematiksel süreç standartlarını yansıtan faaliyetleri bakımından farklılaştığı ve konu anlatımı sırası ve konu sonu faaliyetlerinin süreç standartları bakımından uyuşmadığı bulunmuştur.
In this study, it is aimed to examine the activities in the algebra learning field of secondary school mathematics textbooks within the framework of mathematical process standards. Mathematical process standards are grouped under six headings as problem solving, problem posing, reasoning and proof, communication, connection and representation. In the research, all the mathematical activities in the algebra learning field of the textbooks proposed by the Ministry of National Education for the province of Hatay constituted the working group. Preparation questions, examples, problems, activities, application and evaluation questions in the textbooks are each determined as an activity. A total of 396 activities are analyzed. The document review method was used in the study, and these activities were analyzed according to descriptive analysis. Since there was no acquisition in algebra learning area in the 5th grade, data related to this class could not be obtained. According to the findings, 19.19% of 396 activities are problem solving, 0.50% problem-posing, 6.81% reasoning-proof, 49.74% communication, 32.57% connection and 16.91% representation. As a result, algebraic activities in secondary school textbooks are inadequate in terms of problem solving, problem-posing, reasoning-proof and representation standards, class levels differ in terms of activities reflecting mathematical process standards, activities differ in terms of process standards, and subject expression and end-of-process activities in terms of process standards found to be incompatible.