Bu makalede, ses olgusunun denetlenebilirliği düşüncesinden hareketle, ilk öğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma ve yazma becerilerinin, geliştirilmesinde etkili olabilecek fonolojik yönlendiricilerden noktalama işaretleri üzerinde durulmuştur. Bu düşünceden hareketle öncelikle, ses olgusuyla okuma, yazma, dinleme ve yazma kavranılan arasındaki ilgiler, felsefî bir bakış açısıyla ve tartışmacı bir üslûpla ortaya konmuştur. Ardından, Türkçede, ses olgusunu fonolojik anlamda yönlendirme işlevine sahip 7 noktalama işareti tespit edilmiş; bu noktalama işaretlerinin ses ve anlam üzerindeki etkileri ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Son olarak, işlevleri tespit edilen 7 noktalama işareti, 2005 yılı Türkçe Müfredat Programındaki okuma ve yazma öğrenme alanlarına ait kazanımlar çerçevesinde bir değerlendirilmiştir.
in this article, it has been discussed in basic of idea controllability of fact of sound, punctuation marks which are one of three effectively phonological directives (prozodic, diacritics and dotting signs), in developing reading and writing skills of 6th, 7th and 8 th graders within the frame of Turkish education in Primary School. Firstly in this opinion of frame, the relations among the fact of sound and reading, writing, listening and speaking has been discussed with a philosophical point of view. Secondly seven punctuation marks which have function of directing the fact of sound in phonological dimension discussed and the effectives of these dotting signs on the sound and meaning have been determined with their details. At the last section of the study, seven dotting signs have been evaluated. 2005 curriculum of Elcmantary Schools Turkish lesson (6th. 7th and 8th) within frame of the acquistions in learning areas of reading-and writing.