International Journal of Social Humanities Sciences Research (JSHSR), cilt.8, sa.77, ss.3085-3097, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, İspanyol ilköğretim sistemi içerisinde yer alan sosyal bilgiler eğitiminin kısa tarihçesine, amaçlarına, genel çerçevesine ve mevcut sosyal bilgiler derslerinde uygulanmakta olan temel öğrenme alanlarına ışık tutulmuştur. Genelden özele bir yol izlenen çalışma kapsamında; ilk olarak İspanya ülkesinin genel profili çizilmiş, ardından İspanyol eğitim sisteminin temel bileşenleri ortaya konmuş ve son olarak sosyal bilgiler eğitiminin içeriğine dair bilgiler aktarılmıştır. Çalışmanın amacı; Güney Avrupa’nın iki uç bölgesini teşkil eden, Akdeniz’in doğusu ve batısında konumlanmış iki yarımada niteliğini taşıyan ve bilhassa tarihi gelişmeleri bağlamında Türkiye ile benzerlik gösterdiği düşünülen İspanya’nın ilköğretim sosyal bilgiler eğitimi programını mercek altına almak ve gelecekte İspanya ile ilgili yapılacak olan karşılaştırmalı sosyal bilgiler eğitimi çalışmalarına öncü olmaktır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ve eğitim araştırmalarında sıklıkla başvurulan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Verileri elde sürecinde ise doküman incelenmesi yöntemine başvurulmuş ve çok büyük nispette, birincil kaynak niteliğindeki İspanyol Kraliyet kararnamelerinden, eğitim ile ilgili kanunların yer aldığı İspanya Resmi Gazetesi’nden ve İspanya Milli Eğitim Bakanlığı’nın resmi verilerinden yararlanılmıştır. Öte yandan ağırlıklı olarak İspanyol yazarların telif etmiş olduğu kitaplar, makaleler ve tezler incelenerek literatür aşamasına dahil edilmiştir. Ayrıca, Avrupa ülkelerinin eğitim sistemleri ile ilgili raporların ve istatistiklerin yer aldığı EURYDICE veri tabanına ve diğer muhtelif internet kaynaklarına da başvurulmuştur. Sonuç olarak dört temel öğrenme alanı üzerinden yürütülmekte olan İspanyol ilköğretim sosyal bilgiler eğitimi ve bunun yansımaları genel kapsam itibariyle ifade edilmeye çalışılmıştır.
In this study, the short history, aims, general framework of social studies education in Spanish primary education system and the basic learning areas applied in the current social ctudies courses are shed light on. Within the scope of the study, which followed a path from general to specific, firstly the general profile ofSpain was drawn, then the basic components of the Spanish education system were revealed, and finally,information on the content of social studies education was given. The aim of the study is to examine the social studies curriculum of Spain country, which is considered to be similar to Turkey in the context of its historical developments, and which has the characteristics of two peninsulas located in the east and west of the Mediterranean, constituting the two edge regions of Southern Europe, and to be apioneer in comparative social studies education between two countries. In the study, the case study method, which is one of the qualitative research methods and frequently used in educational research, was used. In the process of obtaining the data, the method of document analysis was applied and the Spanish Royal Decrees, which are the primary sources, the Spanish Official Gazette, which includes the laws related to education, and the official data of the Spanish Ministry of National Education were used. On the other hand, the books, articles and theses that were mostly written by Spanish authors were examined and included in the literature stage. In addition, the EURYDICE database, which includes reports and statistics on the education systems of European countries, and various other internet resources were also consulted. As a result, social studies education in Spanish primary education system, which is carried out over four basic learning areas, and its reflections have been tried to be expressed in general terms.