Nursing Students’ Attitudes Toward Pain Assessment: A Critical Component in Pain Management- A Descriptive and Cross-Sectional Study


tosunöz i. k., Doğan S. D.

Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.16, sa.2, ss.294-302, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin ağrı değerlendirmesine yönelik tutumlarını belirlemektir. Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki çalışmanın evrenini bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 184 hemşirelik öğrencisi (2., 3. ve 4. sınıf) oluşturmuştur. Veriler, Temmuz-Eylül 2023 tarihleri arasında “Katılımcı Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Öğrencilerinin Ağrı Değerlendirmesine Yönelik Tutum Ölçeği (HÖADTÖ)” kullanılarak çevrimiçi olarak toplanmıştır. Veriler, bağımsız grup t-testi, ANOVA, Pearson korelasyon analizi ve doğrusal regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin %71.7’si kadın olup %88’i hemşirelerin ağrı yönetiminde etkili olduğuna inanmaktaydı. Öğrencilerin klinik uygulamalarında ağrı değerlendirmesine yönelik algıladıkları başarı puan ortalamalarının 6.86±1.71 (min-maks: 1-10; 0 ile 10 arasında bir ölçekte) olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin HÖADTÖ toplam puan ortalaması 63.65±7.23’tür. Hemşirelerin ağrı yönetimindeki etkinliğine inanan ve ağrı değerlendirme araçlarını kullanan öğrencilerin ölçek toplam puan ortalamaları istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksekti (p<0.05). Öğrencilerin ağrı değerlendirmesine yönelik tutumları, ağrı değerlendirmesindeki algılanan başarıları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahipti ve değişimin %13.7’sini açıklamaktadır. Öğrencilerin en sık katıldığı ölçek ifadesi“Daha fazla ağrı değerlendirmesi eğitimi almak istiyorum (%74.5)”idi. Sonuçlar: Hemşirelik öğrencilerinin ağrı değerlendirmesine yönelik tutumları olumluydu. Hemşirelerin ağrı yönetimindeki etkinliğine inanan ve ağrı değerlendirme araçlarını kullanan öğrenciler, ağrı değerlendirmesine yönelik daha olumlu tutuma sahipti. Öğrencilerin ağrı değerlendirmesine yönelik olumlu tutumları, ağrı değerlendirmesindeki algılanan başarılarını anlamlı düzeyde tahmin etti. Öğrencilerin çoğunluğu ağrı değerlendirmesi konusunda daha fazla eğitim istedikleri konusunda hemfikirdi.
Purpose: This study aimed to examine nursing students’attitudes toward pain assessment. Methods: This descriptive cross-sectional study sample consisted of 184 nursing students (2nd, 3rd, and 4th grade) studying at a state university. Data were collected online between July and September 2023 using the “Participant Information Form” and “Nursing Students’ Attitudes Scale Toward Pain Assessment” (NSASPA). Data was analyzed using the independent samples t-test, ANOVA, Pearson correlation, and linear regression analysis. Results: Of the students, 71.7% were females, and 88% believed in the effectiveness of nurses in pain management. The mean score of the students’perceived pain assessment success in their clinical practice was 6.86±1.71 (min-max:1-10; on a scale from 0 to 10). The mean total score of NSASPA was 63.65±7.23. The mean total score of the students who believed in the effectiveness of nurses in pain management and used pain assessment tools was statistically significantly higher (p<0.05). The students’attitudes toward pain assessment had a statistically significant effect on their perceived success in pain assessment, explaining 13.7% of the variance. The statement most frequently agreed with by students was“I would like to receive more pain assessment training.” Conclusions: Nursing students’ attitudes toward pain assessment were positive. Students who believed in nurses’ effectiveness in pain management and used pain assessment tools had more positive attitudes toward pain assessment. Students’ positive attitudes toward pain assessment positively predicted their perceived success in pain assessment. Students most frequently agreed that they wanted more training in pain assessment.