Analysis of Technology Proficiency Self-Assessments of Teachers in Education


Çalışır E., Sabuncu F. H., Kışla T.

In 2nd INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATIONAL TECHNOLOGY AND ONLINE LEARNING-ICETOL 2022, Balıkesir, Türkiye, 23 - 26 Haziran 2022, ss.275-287

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.275-287
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Teknolojideki dönüşümün hayatımızda bir “sabit” haline geldiği 21. yüzyılda, öğretmenlerin teknoloji ile tutarlı ve uygun deneyimlere ne kadar sahip olduklarını ve teknolojiyi kendi sınıflarına ne kadar entegre ettiklerini belirlemek bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu çalışmada, 21. yüzyıl öğretmenlerinin teknoloji yeterliklerinin öz değerlendirme yoluyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğrenmeleri için teknoloji yeterliği öz değerlendirme puanları cinsiyet, branş, kıdem, kurum ve yaş değişkenleri açısından ele alınmış; öğretmenlerin bu yeterlikler kapsamında eğitimde dijital dönüşüme hazır olma durumları tartışılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılmış ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlarda görev yapan 198 öğretmenden veri toplanmıştır. Araştırma verileri Christensen ve Knezek (2017) tarafından geliştirilen ve Fidan, Debbağ ve Çukurbaşı (2020) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “21.Yüzyıl Öğrenmeleri için Teknoloji Yeterliği Öz Değerlendirme Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Ölçek dört alt boyut içermekte ve toplam 24 maddeden oluşmaktadır. %95 güven aralığında (p=0,05) analiz edilen verilerin öncelikle normal dağılıp dağılmadığı incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre ölçek verilerinin normal dağılım gösterdiği belirlenmiş ve verilerin analizinde betimsel analiz, bağımsız örneklem t-Testi ve One-Way Anova testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin teknoloji yeterlikleri ile cinsiyetleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin teknoloji yeterlikleri ile branşları arasında ise istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Branş ortalamalarına bakıldığında fen bilimleri branşında yer alan öğretmenlerin teknoloji yeterliklerinin sosyal bilimler branşı öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Fen bilimleri branşındaki öğretmenlerin entegre uygulamalar ve teknolojiyle öğretim yeterlikleri sosyal bilimler branşındaki öğretmenlere göre daha yüksektir. Özel kurumlarda çalışan öğretmenlerin ortalama puanları devlet kurumlarında çalışanlara göre daha yüksek olmasına rağmen öğretmenlerin teknoloji yeterlikleri ile çalıştıkları kurum arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin teknoloji yeterlikleri ile kıdem yılları arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Elde edilen bulgulara göre 20 yıla kadar kıdemli olan öğretmenlerin teknoloji yeterlikleri, 21 yıl ve üstü kıdemli öğretmenlere göre daha yüksektir. Öğretmenlerin teknoloji yeterlikleri ile yaş değişkeni arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu fark 41 yaş ve altı öğretmenler lehine olup, bilişim teknolojilerini kullanarak büyüyen Y jenerasyonu dijital yerli öğretmenlerin teknolojik yeterliklerinin daha iyi olduğu görülmüştür.