14. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2021, ss.10, (Özet Bildiri)
Eğitim programının dört temel ögesinden biri olan ölçme-değerlendirme ögesi, öğretmen yetiştirme lisans programlarında verilen temel meslek bilgisi derslerinden biridir. Öğretmen adaylarının kozadan çıkıp kanatlanarak öğretmenlik hayatına başladıklarında öğrencilerinin öğrenmelerine uygun hangi ölçme araçlarını geliştirilecekleri ve ölçme uygulamaları sonucunda elde edilen verileri nasıl yorumlayacakları, öğrencinin gelişimi ve öğrenmeleri hakkında geri bildirim oluşturmaları ve öğrenme-öğretme sürecini gözden geçirerek yeniden yapılandırabilmeleri “Eğitimde Ölçme Değerlendirme” dersinde öğrendikleri temel bilgiler sayesinde gerçekleşebilmektedir. Bu nedenle bu dersin öğretimi sürecinde öğretim görevlilerinin öğrenci öğrenmelerini temel yeterlilikler düzeyinde kazandırması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı Eğitimde Ölçme Değerlendirme dersi ders programının öğretmen adayları tarafından Eisner’ın Eğitsel Eleştiri Modeli’ne göre değerlendirilmesidir. Eisner’in Eğitsel Eleştiri Modeli’nini adımları olan betimleme, yorumlama, değerlendirme ve temalaştırma başlıkları kapsamında düzenlenen araştırma soruları şu şekildedir;
1. Eğitimde Ölçme Değerlendirme ders programında kazanım, içerik, öğrenme-öğretme süreçleri ve ölçme-değerlendirmeye ilişkin mevcut durumu ortaya koyacak öğretmen adayı görüşleri nelerdir?
2. Eğitimde Ölçme Değerlendirme ders programında yöntem, teknik, teknoloji, materyal ve ortama ilişkin öğretmen adayı yorumları nelerdir?
3. Eğitimde Ölçme Değerlendirme ders programının güçlü ve zayıf yönlerine ilişkin öğretmen adaylarının değerlendirmeleri nelerdir?
4. Eğitimde Ölçme Değerlendirme ders programına ilişkin kazanım, içerik, öğrenme-öğretme süreçleri (yöntem-teknik-ortam-teknoloji) ve değerlendirme aşamalarında öğrencinin öğrenmesine ve onlara öğretilmesine ilişkin temalar nelerdir?
Araştırma, durum çalışması ile desenlenmiş nitel bir çalışmadır. Durum çalışmasında, “tek durum deseni” ve bu desen içinde yer alan “iç içe geçmiş tek durum deseni” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen verilerle program değerlendirilirken, bir program değerlendirme modeli olan Eisner’ın “Eğitsel Eleştiri Modeli” esas alınmıştır ve bulgular, modelde yer alan “Betimleme”, “Yorumlama”, “Değerlendirme” ve “Temalaştırma” boyutları temele alınarak sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Eğitsel Eleştiri Modeli, ölçme, değerlendirme, program değerlendirme