Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.6, sa.11, ss.265-300, 2009 (Hakemli Dergi)
Bu arastırmanın amacı, ilkögretim 8. sınıf ögrencilerinin okuma alıskanlıgına iliskin tutumlarını cinsiyet, anne ve baba egitim düzeyi ile sosyoekonomik çevre degiskenleri açısından belirlemektir. Arastırmada tarama modeli kullanılmıstır. Arastırmanın evrenini 2007-2008 ögretim yılında Ankara ili merkez ilçelerinde (Altındag, Çankaya, Etimesgut, Gölbası, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle) bulunan ilkögretim 8. sınıf ögrencileri olusturmaktadır. Evreni temsilen farklı sosyoekonomik çevrelerdeki 390 ögrenci seçilmistir. Arastırma sürecinde ölçme aracı olarak “Kitap Okuma Alıskanlıgına İliskin Tutum Ölçegi” kullanılmıstır. Tutum ölçegi için gerekli geçerlilik ve güvenirlik analizleri uygulama öncesinde yapılmıstır. Elde edilen verilerin analizinde ise betimleyici istatistik (frekans, yüzde ve ortalama),t-testi, ANOVA, Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U testi analizleri kullanılmıstır. Analizler SPSS 15.0 programıyla yapılmıstır. Verilerin karsılastırılmasında anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmistir. Arastırma sonucunda ilkögretim 8. sınıf ögrencilerinin okuma alıskanlıgına iliskin tutum düzeylerinin genel olarak “yüksek” seviyede oldugu sonucuna varılmıstır. Sonuçlar özellikle kız ögrenciler lehine farklılık göstermektedir. Sosyoekonomik çevre olarak orta sosyoekonomik çevrede bulunan ögrencilerin tutum düzeyleri daha yüksektir.