Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf fen bilimleri ders kitaplarında yer alan değerleri belirlemek ve incelemektir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın veri kaynağı, farklı yayınevleri tarafından basılmış olan ve 2020–2021 eğitim-öğretim yılından itibaren okutulan, iki 5. sınıf fen bilimleri ders kitabıdır. Fen bilimleri ders kitaplarını değerler bakımından incelemek için Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından hazırlanmış 10 kök değer sınıflandırması kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda fen bilimleri ders kitaplarında en fazla “öz denetim” ve “sorumluluk” değerlerinin yer aldığı, buna karşılık “adalet” ve “dostluk” değerlerinden hiç bahsedilmediği, “dürüstlük” ve “saygı” değerlerinden ise sadece bir kez bahsedildiği görülmüştür. Ayrıca incelenen her iki ders kitabında da değerlerin ünitelere göre dağılımının dengeli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında fen bilimleri ders kitaplarının tüm kök değerleri içerecek şekilde tekrar düzenlenmesi ve değerleri içeren ifadelerin görsellerle desteklenmesi önerilmektedir.
The purpose of this research is to determine and examine the values in the middle school 5th-grade science textbooks. In the research, document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used. The data source of the research is two 5th-grade science textbooks published by different publishers and used since the 2020-2021 academic year in middle schools. Ten root value classifications prepared by the Board of Turkish National Education were used. The descriptive analysis was conducted in the analysis of the obtained data. The results of the study showed that the values of "self- control" and "responsibility" were mostly included in the science textbooks, while the values of "justice" and "friendship" were not mentioned at all, and the values of "honesty" and "respect" were mentioned only once. It was also found that the distribution of values in units was not balanced in both textbooks. Considering the results, it can be suggested that science textbooks should be rearranged to include all root values, and expressions containing values should be supported with visuals.