Özel Eğitim Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarını Yordayan Değişkenler


Creative Commons License

OZOKCU O.

İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.1, ss.1-28, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmada özel eğitim öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını yordayan değişkenlerin belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, 308 (163 kadın, 145 erkek) özel eğitim öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri Kişisel Bilgi Formu, Akademik Motivasyon Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği, Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği ve Öğretmen Öz Yeterlilik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde, Pearson Korelasyon Katsayısı ve Hiyerarşik Regresyon analizi testleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmen adaylarının tutumlarının mesleki benlik saygısı, motivasyonsuzluk, içsel motivasyon ve özyeterlilik değişkenleri tarafından yordandığı, yaşam doyumu ve dışsal motivasyon değişkenlerinin ise öğretmenlik mesleğine yönelik tutumun anlamlı birer yordayıcısı olmadığını göstermiştir. Bu bulgular doğrultusunda, özel eğitim öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını geliştirebilecek ortamların oluşturulmasına yönelik öneriler geliştirilmiştir
This study aimed to determine the variables predicting the attitudes of Turkish special education preservice teachers towards the teaching profession. The study was carried out using a relational screening model among the quantitative research methods. The participants of the study consisted of 308 (163 females, 145 males) special education preservice teachers. The research data were collected using the Personal Information Form, Academic Motivation Scale, Life Satisfaction Scale, Professional Self-Esteem Scale, and Teacher Self-Efficacy Scale. The Pearson correlation coefficient and hierarchical regression analysis tests were used to analyze the data. The results of the study demonstrated that the preservice teachers' attitudes were predicted by the variables of professional self-esteem, amotivation, intrinsic motivation, and self-efficacy, while the life satisfaction and extrinsic motivation variables were not significant predictors of attitudes towards the teaching profession. Based on these findings, it was suggested to create environments that could improve teaching profession of special education teacher candidates