Hasta Güvenliğine İlişkin Düzenlenen Hizmet İçi Eğitimin Hemşirelerin Bilgi Düzeyine Etkisi


BICER E. K., GÜÇLÜEL Y., NEYMEN A., YİĞİT Ş.

Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma, cilt.10, sa.1, ss.14-20, 2013 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2013
  • Dergi Adı: Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.14-20
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu araştırma, hemşirelerin hasta güvenliği ile ilgili bilgi düzeylerini saptamak ve verilen hizmet içi eğitimin bilgi düzeylerine etkisini belirlemek için planlanmıştır. Yöntem: Çalışma ön-test son-test karşılaştırmalı yarı deneysel tiptedir. Araştırmaya 10-24 Mart 2011 tarihlerinde bir üniversite hastanesininİç Hastalıkları Anabilim Dalı Klinikleri nde çalışan 90 hemşire katıldı. Katılımcılara hasta güvenliği konularında hizmet içi eğitim verilerek eğitim öncesi ve sonrası hasta güvenliği konusunda hazırlanmış soru formu uygulandı. Veriler, yüzdelik ve ki-kare testi kullanılarak değerlendirildi. Bulgular: Hemşirelerin %15inin daha önce hasta güvenliği konusunda eğitim aldığı ve %23.3ünün uygulamalar sırasında hasta güvenliği sorunu yaşadığı saptandı. Hasta güvenliğine ilişkin eğitimin ön-test ve son-test sonuçlarına bakıldığında; ilaç güvenliği, kan ve kan ürünleri, enfeksiyon riskinin azaltılması, düşme riski ve radyasyon güvenliği konularında son testte doğru cevap sayılarında anlamlı artışlar olduğu belirlendi (p<0.001). Sonuç: Kurumda gerçekleştirilen çalışan güvenliği hizmet içi eğitim programının hemşirelerin bilgi düzeylerini artırdığı saptandı. Hasta güvenliği konusunda hizmet içi eğitim programlarının düzenlenmesi yararlı olacaktır.
Aim: This research has been conducted to determine what nurses know about patient safety and to investigate the effects of an in-service training on their knowledge levels. Method: This is a comparative pre-test and post-test semi-experimental study. 90 nurses working at the Internal Diseases Department Clinics of a university hospital participated in the research in March 2011. The participants were provided with an in-service training regarding patient safety and they were given questionnaires about patient safety before and after the training. The data was evaluated in percentages and by using chi-square test. Results: It was determined that 15% of the nurses had previously taken patient safety trainings and 23.3% experienced patient safety problems during care. When the pre-test and post-test results of the training were taken into account, it was observed that there were signifi cant increases in the number of correct answers given on the post-test regarding the subjects of drug safety, blood and blood products, lowering the risk of infection, lowering the risk of falling, and radiation safety (p=0.000). Conclusion: It has been determined that the patient safety in-service training program has increased the knowledge levels of the nurses. It would be benefi cial to arrange more in-service training programs on the subject of patient safety