AVRUPA’YA TAŞIMACILIKTA LOJİSTİK FİRMALARININ BAZ ALDIKLARI KRİTERLERİN BELİRLENMESİ VE ÜLKE SIRALAMASI: ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME TEKNİKLERİ İLE BİR UYGULAMA


ÖZENİR İ., Nakıboğlu G., Elçiçek Güneş P.

Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.57, ss.27-56, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 0 Sayı: 57
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ABI/INFORM, EconLit, Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.27-56
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Uzun yıllardır Ortadoğu’da devam eden savaşlar ve Ortadoğu ülkelerindeki istikrarsızlıkTürkiye’de birçok sektörü etkilemiş, işletmelerin zararlara uğramalarına sebep olmuştur. Zarargören sektörlerden biri de lojistik sektörüdür. Özellikle Hatay ilinde oldukça önemli bir geçimkaynağı olan lojistik sektörü Suriye Savaşı ile birlikte büyük bir sekteye uğramıştır. Savaşla birliktetaşıma maliyetleri yükselmiş, birçok işyeri işçi çıkarmış ve bazı işyerleri kapanmıştır. Hatay’dalojistik işletmelerinin büyük bir kısmı da rotasını Avrupa ülkelerine çevirmiştir. Bu çalışmadaöncelikle lojistik işletmelerinin Avrupa ülkelerine taşımacılık faaliyetlerini gerçekleştirirken dikkatettikleri kriterlerin ve bu kriterlerin önem sıralarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kriterler bazalınarak taşımacılık faaliyetlerini gerçekleştirmek istedikleri Avrupa ülkelerinin sıralanması nıoluşturmak, bir diğer amaçtır. Hatay’da faaliyet gösteren lojistik firmalarının Avrupa ülkelerinegitmek için baz aldıkları kriterler literatür taraması ve uzman görüşü ile belirlenmiştir. Bu kriterler ,geçiş belgesi yeterliliği, UBAK Kotaları, ülkeye özgü kurallar, yakıt maliyetleri, Avrupa’daki sürüşyasakları, gümrük vergileri ve dönüş yükü bulamama gibi kriterlerdir. Hatay'dan Avrupa ülkelerinetaşımacılık yapan lojistik işletmeleri için kriterlerin ağırlıklandırılmasında SWARA, çalışmanınikinci aşamasında Avrupa ülkelerinin sıralaması için MOORA-Oran, MOOSRA ve TOPSISyöntemleri kullanılmıştır. Çalışmada firmalar için en önemli kriterlerin dönüş yükü bulma, geçişbelgesi yeterliliği ve UBAK kotaları olduğu; taşımacılık faaliyetlerini gerçekleştirmek istedikleriülkelerin de öncelikle İngiltere ve İsveç olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışma, ulaştırma hizmeti sunantaraflar ve lojistik şirketleri için politika önerileri sunmakta ve aynı zamanda şirketleri iyileştirmealanları hakkında da yönlendirebilmektedir.
Years of war and instability in the Middle East have affected many sectors in Turkey, causing serious losses to companies. One such sector damaged by those wars is the logistics sector. The logistics sector is a very important source of income, particularly in Hatay province, which is one of the cities most affected by the turmoil in the region. Transportation costs in the region have increased substantially due to the war in Syria, forcing many logistics companies engaged in transportation business to fire their employees and, in some cases, even to close down. As a result, most logistics enterprises in Hatay have turned their route towards European countries. This study aims to determine the criteria that logistics companies take into consideration when conducting their transportation activities into Europe, and rank the importance levels of those criteria. Based on the determined criteria, the study then aims to rank the alternative European countries that logistics companies are interested in for their transportation activities. The criteria used by the logistics companies that are active in the province of Hatay in relation to their transportation decisions to European countries have been determined through literature review and expert opinions. These include criteria such as the allocation of transit certificate, ECMT Licences, country specific regulations, fuel costs, driving limitations in Europe, the cost of customs clearance and the costs of not finding a backhaul. The multi-criteria decision making was used in the weighting and ranking of the criteria. SWARA was used to determine the criteria weights. The MOORA-Ratio, MOOSRA and TOPSIS, were employed in the second phase of the study to rank the European countries. The study has found that the most important criteria that companies take into consideration for transporting into Europe are finding backhauls, acquiring transit certificate and the ECMT quotas; while England and Sweden has been found to be the most desired countries in terms of carrying out transportation activities. The study provides policy recommendations for authorities as well as logistics companies that provide transportation service, and can also guide companies about the areas that need improvement.