2024 Maarif Modeline Göre Hazırlanan 5. Sınıf Matematik Ders Kitabının İçeriği, Öğretmen Görüşleri ve Matematik Okuryazarlığı Açısından Durum İncelemesi


Kanatlı Öztürk F., Kudret E.

5. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi, Balıkesir, Türkiye, 17 - 19 Mayıs 2025, ss.287-288, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.287-288
  • Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Türkiye'de 2024 yılında uygulamaya konulan Maarif Modeli çerçevesinde geliştirilen 5. sınıf

matematik ders kitabının, içerik yapısı, öğretmen görüşleri ve matematik/veri okuryazarlığına katkısı

açısından değerlendirilmesini amaçlayan nitel bir durum çalışmasıdır. Araştırma, aynı sınıf düzeyinde

2018 Matematik Öğretim Programı’na göre hazırlanmış ders kitabı ile 2024 programına göre geliştirilen

ders kitabı arasında karşılaştırmalı bir analiz gerçekleştirmeyi kapsamaktadır.

Çalışmada veri toplama aracı olarak; doküman analizi yoluyla ders kitapları incelenmiş, öğretmen

görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve veri analizine yönelik etkinliklerin

öğrenciler üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yansıtıcı öğrenci günlüklerinden yararlanılmıştır.

Araştırmanın çalışma grubunu, Hatay ilinde görev yapan matematik öğretmenleri ve Hatay ilinde bulunan

bir ortaokulda öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubu, kolay ulaşılabilir

örneklem yöntemiyle belirlenmiş olup araştırmaya gönüllülük esasına dayalı olarak katılım sağlanmıştır.

Araştırmaya 9’u kız, 17’si erkek toplam 26 öğrenci katılmıştır.

Veriler, içerik analizi ve betimsel analiz teknikleriyle çözümlenecektir. Bu kapsamda, ders kitaplarında

yer alan matematiksel beceriler ve özellikle veri analizi temalı etkinliklerin, öğrencilerin matematik

okuryazarlığı ve veri okuryazarlığı gelişimine etkileri değerlendirilecektir. Ayrıca öğretmenlerin

görüşlerinden hareketle, yeni modelin öğretim sürecine olan katkıları, uygulamada karşılaşılan zorluklar

ve öneriler de ortaya konulacaktır.

Bu çalışmanın, 2024 Maarif Model’inin matematik öğretimine yansıyan yönlerinin anlaşılmasına katkı

sağlaması, yeni nesil ders kitaplarının eğitimdeki işlevselliği üzerine kanıt temelli veriler sunması ve

öğretmenlerin program uygulamalarına ilişkin deneyimlerini literatüre kazandırması beklenmektedir.

This study is a qualitative case study that aims to evaluate the 5th grade mathematics textbook developed

within the scope of the 2024 Maarif Model implemented in Türkiye, in terms of its content structure,

teachers' perspectives, and its contribution to mathematical and data literacy. The research also includes

a comparative analysis between the 2024 curriculum-based textbook and the textbook prepared in

accordance with the 2018 Mathematics Curriculum for the same grade level.

Data were collected through document analysis of the textbooks, semi-structured interviews with

teachers, and reflective student journals to assess the impact of data analysis activities on students. The

study group consists of mathematics teachers working in Hatay and 5th grade students studying at a public

middle school in the same region. The sample was determined using the convenience sampling method,

and participation was based on voluntariness. A total of 26 students participated in the study, including 9

girls and 17 boys.

The collected data will be analyzed using content analysis and descriptive analysis techniques. Within

this scope, the effects of the mathematical skills and especially the data analysis-themed activities

included in the textbooks on students’ development of mathematical and data literacy will be examined.

In addition, based on teacher interviews, the contributions of the new model to the instructional process,

challenges faced during implementation, and suggestions for improvement will be revealed.

This study is expected to contribute to the understanding of how the 2024 Maarif Model is reflected in

mathematics education, to provide evidence-based insights into the functionality of next-generation

textbooks, and to bring teachers’ experiences with curriculum implementation into the academic

literature.