5. Uluslararası Fen, Matematik, Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Kongresi, Balıkesir, Türkiye, 17 - 19 Mayıs 2025, ss.287-288, (Özet Bildiri)
Bu çalışma, Türkiye'de 2024 yılında uygulamaya konulan Maarif Modeli çerçevesinde geliştirilen 5. sınıf
matematik ders kitabının, içerik yapısı, öğretmen görüşleri ve matematik/veri okuryazarlığına katkısı
açısından değerlendirilmesini amaçlayan nitel bir durum çalışmasıdır. Araştırma, aynı sınıf düzeyinde
2018 Matematik Öğretim Programı’na göre hazırlanmış ders kitabı ile 2024 programına göre geliştirilen
ders kitabı arasında karşılaştırmalı bir analiz gerçekleştirmeyi kapsamaktadır.
Çalışmada veri toplama aracı olarak; doküman analizi yoluyla ders kitapları incelenmiş, öğretmen
görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve veri analizine yönelik etkinliklerin
öğrenciler üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla yansıtıcı öğrenci günlüklerinden yararlanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, Hatay ilinde görev yapan matematik öğretmenleri ve Hatay ilinde bulunan
bir ortaokulda öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem grubu, kolay ulaşılabilir
örneklem yöntemiyle belirlenmiş olup araştırmaya gönüllülük esasına dayalı olarak katılım sağlanmıştır.
Araştırmaya 9’u kız, 17’si erkek toplam 26 öğrenci katılmıştır.
Veriler, içerik analizi ve betimsel analiz teknikleriyle çözümlenecektir. Bu kapsamda, ders kitaplarında
yer alan matematiksel beceriler ve özellikle veri analizi temalı etkinliklerin, öğrencilerin matematik
okuryazarlığı ve veri okuryazarlığı gelişimine etkileri değerlendirilecektir. Ayrıca öğretmenlerin
görüşlerinden hareketle, yeni modelin öğretim sürecine olan katkıları, uygulamada karşılaşılan zorluklar
ve öneriler de ortaya konulacaktır.
Bu çalışmanın, 2024 Maarif Model’inin matematik öğretimine yansıyan yönlerinin anlaşılmasına katkı
sağlaması, yeni nesil ders kitaplarının eğitimdeki işlevselliği üzerine kanıt temelli veriler sunması ve
öğretmenlerin program uygulamalarına ilişkin deneyimlerini literatüre kazandırması beklenmektedir.
This study is a qualitative case study that aims to evaluate the 5th grade mathematics textbook developed
within the scope of the 2024 Maarif Model implemented in Türkiye, in terms of its content structure,
teachers' perspectives, and its contribution to mathematical and data literacy. The research also includes
a comparative analysis between the 2024 curriculum-based textbook and the textbook prepared in
accordance with the 2018 Mathematics Curriculum for the same grade level.
Data were collected through document analysis of the textbooks, semi-structured interviews with
teachers, and reflective student journals to assess the impact of data analysis activities on students. The
study group consists of mathematics teachers working in Hatay and 5th grade students studying at a public
middle school in the same region. The sample was determined using the convenience sampling method,
and participation was based on voluntariness. A total of 26 students participated in the study, including 9
girls and 17 boys.
The collected data will be analyzed using content analysis and descriptive analysis techniques. Within
this scope, the effects of the mathematical skills and especially the data analysis-themed activities
included in the textbooks on students’ development of mathematical and data literacy will be examined.
In addition, based on teacher interviews, the contributions of the new model to the instructional process,
challenges faced during implementation, and suggestions for improvement will be revealed.
This study is expected to contribute to the understanding of how the 2024 Maarif Model is reflected in
mathematics education, to provide evidence-based insights into the functionality of next-generation
textbooks, and to bring teachers’ experiences with curriculum implementation into the academic
literature.