Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, cilt.6, sa.2, ss.250-284, 2015 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, olasılık konularının öğretimi sürecinde probleme dayalı öğrenme bileşenlerine
yönelik öğrenci algılarındaki farklılaşmayı ortaya çıkarmak ve öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmada
nicel ve nitel verileri bir arada kullanma imkânı veren karma yöntemin açıklayıcı deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemi 2013-2014 öğretim yılı güz döneminde Kars ilindeki bir devlet okulunun ortaokul
8.sınıfında öğrenim gören basit rastgele örnekleme yöntemiyle seçilmiş 32 öğrencidir. Araştırmanın nicel
verileri Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi (2002) tarafından geliştirilen eğitim yönlendiricisini
değerlendirme formu ve öğrenenin kendini değerlendirme formu ile Biber (2012) tarafından geliştirilen
probleme dayalı öğrenmede matematik kazanımları ölçeğidir. Araştırmanın nitel verileri Eski (2011) tarafından
geliştirilen eğitim yönlendiricisini değerlendirme formu, öz değerlendirme formu ve etkinlik sürecini
değerlendirme formu ile araştırmacılar tarafından geliştirilen senaryolardır. Araştırmanın nicel verilerinin
analizinde friedman testi, wilcoxon işaretli sıralar testi, tek yönlü varyans analizi ve bağımlı örneklem t-testi
kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel
sonuçlarına göre öğrenenlerin kendilerine, eğitim yönlendiricisine ve öğretim sürecine yönelik değerlendirme
algıları anlamlı şekilde farklılaşmıştır. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre öğrenenlerin derse yönelik olumsuz
düşünceleri terk ettikleri ve öğretim amaçlarına ulaştıkları görülmüştür.
The purpose of this study is to reveal the variation in the perception of middle grade students for
problem-based learning components in teaching process of probability topics and determine the attitudes of the
students. The study makes use of the explanatory pattern of the mixed method, which enables using qualitative
and quantitative data together. The sample of the study was composed of 32 students, selected by simple
random sampling method, studying 8th grade of a middle state school in the fall semester of 2013-2014
academic terms in the province of Kars. Quantitave data of the study are tutor evaluation scale and learner’s
self-evaluation scale developed by Dokuz Eylul University School of Medicine (2002) and scale of
mathematical gains in problem-based learning developed by Biber (2012). Qualitative data of the study are
tutor evaluation form, self-evaluation form and the form of evaluation of activity process developed by Eski
(2011) and the scenarios developed by researchers. The quantitative data analysis of the study makes use of
friedman test, wilcoxon signed rank test, one-way analysis of variance and dependent sample t-test. Qualitative
data was analysed using descriptive analysis technique. Quantitative results of the study indicate significant
change in learners’ evaluation towards themselves, to the tutor and the learning process. Qualitative results
showed that the learners abandoned negative thoughts toward the class and achieved learning goals.