Ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve süreli yayın takip etme alışkanlıkları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi (Yl) (Tezli), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selma Gelen

Danışman: Ahmet Balcı

Özet:

Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile süreli yayın takip etme alışkanlığı arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında Hatay ili Merkez Antakya ilçesinde bulunan ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşılamadığı için farklı sosyoekonomik çevrede öğrenim gören 1454 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir. Araştırmada ölçme aracı olarak Özbay ve Uyar (2009) tarafından geliştirilen "Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği" ve araştırmacı tarafından geliştirilen "Süreli Yayın Takip Etme Alışkanlığı Anket Formu" kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimleyici istatistik (frekans ve yüzde), Kruksal Wallis H Testi ve Man Whitney U testi analizleri kullanılmıştır. Verilerin karşılaştırılmasında anlamlılık düzeyi 0.5 olarak kabul edilmiştir. Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerin okuma alışkanlığına ilişkin okuma tutumları sınıf düzeyine, anne baba eğitim düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Kız öğrencilerin okuma tutumlarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Okumaya yönelik tutum puanları incelendiğinde en yüksek düzeyin alt sosyoekonomik çevrede bulunan öğrencilerde görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçları sırasıyla üst ve orta sosyoekonomik çevrede bulunanlara ait puanlar izlemektedir. Gazete ve dergi okuyan öğrencilerin okuma tutum puanlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin çoğunluğu gazete ve dergi okumaktadır. Öğrenciler gazeteyi ve dergiyi en çok "bilgi edinmek" amacıyla okumaktadır. Gazete ve dergi okuma oranı en yüksek olan öğrencilerin anneleri ilkokul, babaları ilkokul veya ortaokul mezunudur. Öğrencilerin çoğu gazete okumama nedenini gazete okurken sıkılma, dergi okumama nedenini ise dergi okumayı sevmeme olarak gerekçelendirmişlerdir.