Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi (Yl) (Tezli), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Selma Gelen
Danışman: Ahmet Balcı
Özet:
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile
süreli yayın takip etme alışkanlığı arasındaki ilişki belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında Hatay ili Merkez
Antakya ilçesinde bulunan ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Evrenin
tamamına ulaşılamadığı için farklı sosyoekonomik çevrede öğrenim gören
1454 öğrenci örneklem olarak seçilmiştir.
Araştırmada ölçme aracı olarak Özbay ve Uyar (2009) tarafından
geliştirilen "Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği" ve araştırmacı tarafından
geliştirilen "Süreli Yayın Takip Etme Alışkanlığı Anket Formu"
kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimleyici istatistik
(frekans ve yüzde), Kruksal Wallis H Testi ve Man Whitney U testi
analizleri kullanılmıştır. Verilerin karşılaştırılmasında anlamlılık
düzeyi 0.5 olarak kabul edilmiştir.
Araştırma sonucunda ortaokul öğrencilerin okuma alışkanlığına ilişkin
okuma tutumları sınıf düzeyine, anne baba eğitim düzeyine göre anlamlı
bir farklılık göstermemiştir. Kız öğrencilerin okuma tutumlarının erkek
öğrencilere göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Okumaya yönelik tutum
puanları incelendiğinde en yüksek düzeyin alt sosyoekonomik çevrede
bulunan öğrencilerde görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçları
sırasıyla üst ve orta sosyoekonomik çevrede bulunanlara ait puanlar
izlemektedir. Gazete ve dergi okuyan öğrencilerin okuma tutum
puanlarının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin çoğunluğu
gazete ve dergi okumaktadır. Öğrenciler gazeteyi ve dergiyi en çok
"bilgi edinmek" amacıyla okumaktadır. Gazete ve dergi okuma oranı en
yüksek olan öğrencilerin anneleri ilkokul, babaları ilkokul veya
ortaokul mezunudur. Öğrencilerin çoğu gazete okumama nedenini gazete
okurken sıkılma, dergi okumama nedenini ise dergi okumayı sevmeme olarak
gerekçelendirmişlerdir.