KAREKÖKLÜ SAYILAR KONUSUNDA KURULAN PROBLEMLERİN BİLİŞSEL SÜREÇLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE KARAKAYA YÜCEL

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Bilal Yıldırım

Eş Danışman: Murat Duran

Özet:

Bu çalışmanın amacı, 8. sınıf öğrencilerinin kareköklü sayılar konusunda kurdukları problemleri bilişsel süreçler bakımından incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışmasına göre desenlenen bu çalışma, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı ilk döneminde yapılmıştır. Çalışma, Akdeniz Bölgesi'ndeki bir ilin bir ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir devlet ortaokulunun 8.sınıflarında öğrenim gören 4 öğrenciyle yürütülmüştür. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen, kareköklü sayılar konusunda 8 sorudan oluşan problem kurma etkinlikleri kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin kurdukları problemler Christou vd. (2005) tarafından oluşturulan bilişsel süreçler (düzenleme, seçme, kavrama ve aktarma) açısından sınıflandırılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler içerik analizi yardımıyla incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre kareköklü sayılar konusunda problem kuran 8. sınıf öğrencilerinin seçme ve aktarma aşamalarında başarılı düzeyde, düzenleme ve kavrama aşamalarında ise yeterli düzeyde cevap verdikleri belirlenmiştir. Buna göre öğrencilerin problem kurma sürecinde dil becerilerinin geliştirilmesi, çözüm odaklı düşünme kapasitelerinin artırılması, gerçek yaşam bilgilerinin kullanılmasının teşvik edilmesi, üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesi, matematiksel temsillere sıklıkla yer verilmesi, problem kurma stratejilerinin öğretilmesi, problem kurmaya yönelik motivasyonun arttırılması ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre öğretim yapılması önerilmektedir.