Türkçe öğretmenlerinin Türkçe dersi öğretimi sürecinde anlama (okuma) öğretimine yönelik uygulamaları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi (Doktora), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Köroğlu

Danışman: Ahmet Balcı

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8. sınıf Türkçe Öğretmenlerinin Türkçe dersi öğrenme-öğretme sürecinde anlama (okuma) öğretimine yönelik uygulamalarının neler olduğu ve bu uygulamalara ne kadar süre ayırdıklarını tespit etmektir. Araştırmanın modeli nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması (case study) modelidir. Araştırmanın katılımcılarını 2019-2020 eğitim-öğretim yılında sekizinci sınıf Türkçe derslerini veren ve gönüllü olarak çalışmaya katılan beş Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan Türkçe öğretmenleri Hatay ilinde resmi okullarda görev yapmaktadırlar. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından geliştirilen "Gözlem formu" ve "Yarı yapılandırılmış görüşme formu" kullanılmıştır. Ölçme araçlarının geliştirilmesinde alan yazın taramasından yararlanılmış, uzman görüşü alınmış ve kodlayıcılar arası uyum düzeyine bakılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik teknikleri (frekans, yüzde, ortalama vb.) kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin her birisi "Birey ve Toplum" temasındaki "Kaldırımlar" şiir metnine, "Bilim ve Teknoloji" temasındaki "Gündelik Hayatımızdaki E-Hastalıklar" bilgilendirici metnine ve "Millî Kültürümüz" teması altında yer alan "Göç Destanı" öyküleyici metnine 5'er ders saati (600 dakika) süre ayırmıştır. Buna göre toplam 5 Türkçe öğretmeni 75 ders saati (3000 dakika) gözlemlenmiştir. Çalışmada, öğretmenlerin sınıf içi uygulamaları anlamayla ilgili uygulamalar ve anlamayla ilgili olmayan uygulamalar olmak üzere iki kategori altında incelenmiştir. Anlamayla ilgili uygulamalar kendi içerisinde zihinsel hazırlık sürecine yönelik uygulamalar, okuma-okutma uygulamaları ve metni anlamaya yönelik uygulamalar (strateji öğretimi) olmak üzere üç alt kategoriye ayrılarak incelenmiştir. Anlamayla ilgili olmayan uygulamalar ise talimatsız geçen zaman, ders dışında başka bir konuda faaliyet, teknoloji tabanlı faaliyetler, sınavlara hazırlık için çoktan seçmeli soru çözme ve etkinliklerin yapılması için öğrencilere süre verilmesi olmak üzere beş alt kategoride ele alınmıştır. Sonuç olarak, araştırmamızda ders işleme süreci gözlemlenen 8. sınıf Türkçe dersi öğretmenlerinin Türkçe dersi öğrenme-öğretme sürecinde anlama (okuma) stratejilerini uygularken sadece ders kitabında yer alan metinlerden ve metinlerle ilgili etkinliklerden yararlandıkları görülmüştür. Ayrıca, çalışmaya katılan öğretmenlerin Türkçe dersi öğrenme-öğretme sürecinde anlama öğretimine yer vermedikleri, anlama öğretimine yönelik olarak en çok kullandıkları stratejinin soru-cevap stratejisi olduğu, anlama öğretimini ihmal ettikleri, anlamayla ilgili olmayan öğretim dışı uygulamalara çok süre ayırdıkları tespit edlmiştir.