Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlilik algıları ile hikâye yazma becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi (Yl) (Tezli), Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hacer Taş

Danışman: Ahmet Balcı

Özet:

Bu araştırmanın amacı ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlilik algıları ile hikâye yazma becerileri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırmada genel tarama modelinden "ilişkisel tarama" modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Hatay il merkezi merkez ilçelerinde (Antakya ve Defne) 8. sınıfta öğrenim gören 600 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada 3 veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, Pajares, Hartley ve Valiante (2001), tarafından geliştirilen ve Demir (2011) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan "Yazma Öz Yeterlilik Ölçeği"; Temizkan (2011) tarafından geliştirilen "Öykü Yazma Becerisi Ölçeği" ve araştırmacı tarafından oluşturulmuş kişisel bilgi formudur. Çalışma sonucunda öğrencilerin yüksek düzeyde yazma öz yeterlilik algısına sahip oldukları saptanırken hikâye yazma beceri düzeylerinin geliştirilmeli düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin geliştirilmeli şeklindeki hikâye yazma düzeylerine karşın hikâye yazma beceri ölçeğinin temel ve alt boyutlarında sıkıntılar yaşadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin yazma öz yeterliliğinden aldıkları puanlar ile hikâye yazma becerileri arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Öğrencilerin yazma öz yeterlilik algıları ve hikâye yazma becerileri cinsiyet, sosyoekonomik çevre, anne ve babanın eğitim durumu, yazmaya başlamadan önce yazacaklarını hayal etme durumu, Türkçe dersi karne notu, son bir yıl içinde ders kitabı dışında kaç kitap okuduğu, kitap okurken not alma durumu, kimseden yardım almadan dilekçe yazma durumu, ilgi alanına giren konularda kişisel görüş ve bakış açısını içeren yazılar yazma durumu, e-postalarında, telefon mesajlaşmalarında ve internetteki anlık mesajlaşmalarında yazım kurallarını doğru kullanma durumları, konferans ya da herhangi bir konuşmayı dinlerken not alma durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunurken; günlük tutma değişkenine ilişkin anlamlı farkın olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin yazma öz yeterlilik algılarına ilişkin yazma öz yeterlilik algıları toplam düzeyleri ve hikâye yazma becerisi arasında düşük düzeyli bir korelasyon bulunmuştur.