Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkçe Eğitimi (Yl) (Tezli), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hacer Taş
Danışman: Ahmet Balcı
Özet:
Bu araştırmanın amacı ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yazma öz
yeterlilik algıları ile hikâye yazma becerileri arasındaki ilişkiyi
tespit etmektir. Araştırmada genel tarama modelinden "ilişkisel tarama"
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Hatay il merkezi
merkez ilçelerinde (Antakya ve Defne) 8. sınıfta öğrenim gören 600
öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada 3 veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, Pajares,
Hartley ve Valiante (2001), tarafından geliştirilen ve Demir (2011)
tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan "Yazma Öz Yeterlilik Ölçeği";
Temizkan (2011) tarafından geliştirilen "Öykü Yazma Becerisi Ölçeği" ve
araştırmacı tarafından oluşturulmuş kişisel bilgi formudur.
Çalışma sonucunda öğrencilerin yüksek düzeyde yazma öz yeterlilik
algısına sahip oldukları saptanırken hikâye yazma beceri düzeylerinin
geliştirilmeli düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin
geliştirilmeli şeklindeki hikâye yazma düzeylerine karşın hikâye yazma
beceri ölçeğinin temel ve alt boyutlarında sıkıntılar yaşadıkları tespit
edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin yazma öz yeterliliğinden aldıkları
puanlar ile hikâye yazma becerileri arasında anlamlı bir farklılık
görülmüştür. Öğrencilerin yazma öz yeterlilik algıları ve hikâye yazma
becerileri cinsiyet, sosyoekonomik çevre, anne ve babanın eğitim durumu,
yazmaya başlamadan önce yazacaklarını hayal etme durumu, Türkçe dersi
karne notu, son bir yıl içinde ders kitabı dışında kaç kitap okuduğu,
kitap okurken not alma durumu, kimseden yardım almadan dilekçe yazma
durumu, ilgi alanına giren konularda kişisel görüş ve bakış açısını
içeren yazılar yazma durumu, e-postalarında, telefon mesajlaşmalarında
ve internetteki anlık mesajlaşmalarında yazım kurallarını doğru kullanma
durumları, konferans ya da herhangi bir konuşmayı dinlerken not alma
durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunurken; günlük
tutma değişkenine ilişkin anlamlı farkın olmadığı görülmüştür. Ayrıca
öğrencilerin yazma öz yeterlilik algılarına ilişkin yazma öz yeterlilik
algıları toplam düzeyleri ve hikâye yazma becerisi arasında düşük
düzeyli bir korelasyon bulunmuştur.