Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim (Yl) (Tezli), Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MÜRÜVET NACAROĞLU
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Bilal Yıldırım
Eş Danışman: Murat Duran
Özet:
Bu araştırmanın amacı Web of Science (WOS) atıf dizininde listelenen matematik okuryazarlığı temalı (konulu) eğitim araştırmalarının VOSviewer yazılım aracıyla bibliyometrik analizini gerçekleştirip mevcut durumunu ortaya koymak ve gelecekteki araştırmalara temel oluşturmaktır. Araştırma kapsamında bibliyometrik analiz kısmında incelenen Web of Science veri tabanında yer alan makalelerden, Social Sciences Citation Index (SSCI) ve Emerging Sources Citation Index (ESCI) indexli, yayın dili İngilizce olan, 1984-2023 yılları arasındaki, "mathematics literacy" veya "mathematical literacy" araması yapılarak elde edilen matematik okuryazarlığı konusunda yayınlanan çalışmalar araştırmanın evreni oluşturmaktadır. WOS'ta listelenen matematik okuryazarlığı konulu 1197 makale araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Bu çalışmada tanımlayıcı ve betimsel bir yaklaşım sergilenmiştir. Bu çalışma 1984-2023 tarihleri arasında WOS'ta yayınlanmış matematik okuryazarlığı konulu eğitim araştırmalarının atıf ilişkileri, yazarlar arasındaki iş birliği, anahtar kelimelerin kullanım analizi, çalışmaların kaynakçaları arasındaki ilişkiler bibliyometrik analiz yöntemi ve bibliyometrik haritalama tekniği ile incelenmiştir. WOS'tan indirilecek veriler bibliyometrik yazılım aracı VOSviewer ile görselleştirerek mevcut durumu betimsel ve nicel olarak ortaya konması sağlanmıştır. Matematik okuryazarlığı konusu ile ilgili eğilimleri, önemli çalışmaları ve çalışmalar arasındaki ilişki ortaya konulmuştur. VOSviewer programı verilerin içeriğine göre ortak atıf analizi, ortak yazarlık analizi, bibliyografik eşleştirme analizi, anahtar kelime analizi ve atıf analizi gibi analizleri bibliyometrik haritalama yöntemi ile görselleştirerek sunabilmektedir. Bu araştırmada bilimsel yayınların üretkenliği için WOS'tan doğrudan yararlanılmış ve alt problemlere uygun analizler için VOSviewer programının bibliyometrik haritalama özelliği sayesinde görselleştirilerek haritalar yorumlanmıştır. "WOS'ta listelenen matematik okuryazarlığı konulu eğitim araştırmalarının öne çıkan yazarları, kurumları ve ülkeleri/bölgeleri nelerdir?" Araştırma problemine ait bulgular için WOS veri tabanındaki bibliyografik veriler doğrudan tablo haline getirilmiştir. Diğer alt problemler için WOS'tan elde edilen bibliyografik veriler VOSviewer programının 1.16.19 sürümüne aktarılmış ve VOSviewer programının desteklediği analizler ile bibliyometrik haritalar oluşturulmuştur.