YAPAY ZEKA TABANLI PROBLEM ÇÖZME ETKİNLİKLERİNİN BAŞARIYA, İNANCA VE TUTUMA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel Eğitim, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMRE ÖZCAN

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Bilal Yıldırım

Eş Danışman: Murat Duran

Özet:

Bu araştırmanın amacı, yapay zekâ tabanlı problem çözme etkinliklerin ilkokul 2.sınıf öğrencilerinin problem çözmeye yönelik başarılarına, inançlarına ve tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemi, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir ilin Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bir devlet ilkokulunun 2.sınıflarında öğrenim gören 90 öğrencidir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Buna göre, araştırmadaki deney (n=45) ve kontrol (n=45) grupları yansız atama ile oluşturulmuştur. Araştırmacı; sayılar ve işlemler, geometri ve ölçme öğrenme alanlarına yönelik ChatGPT tabanlı “Matematiksel Problem Çözüyorum” (MPÇ) isimli bir yapay zekâ uygulaması geliştirmiştir. Araştırmacı, öğrencilerin farklı matematik konularında MPÇ’yi kullanacakları bir etkinlik planı hazırlamıştır. Bu plan doğrultusunda araştırmacı, deney grubuna 8 haftalık problem çözme etkinlikleri uygulamıştır. Kontrol grubunda ise araştırmacı dışında dersin öğretmeni mevcut müfredata göre öğretim yapmıştır. Grupların her ikisine “Problem Çözme Başarı Testi”, “Matematik Problemi Çözme Tutum Ölçeği” ve “Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik İnanç Ölçeği” sırasıyla ön test ve son test şeklinde uygulanmıştır. Toplanan veriler SPSS ve AMOS programlarıyla analiz edilmiştir. Bulgular, yapay zekâ tabanlı problem çözme etkinliklerinin, problem çözme başarısı üzerinde etkili olduğunu gösterirken problem çözmeye yönelik inanç ve tutum üzerinde etkili olmadığını ortaya çıkarmıştır.