TÜBİTAK Projesi, 2025 - 2026
Günümüzde internet ve dijital platformlar, bilgiye erisimin ana kanallarından biri olarak öne çıkmaktadır. Modern teknolojik araçların yaygınlasması ve bireylerin bu araçları günlük yasamda sıklıkla kullanmaları, dijital platformların din egitimi ve dini arastırmalarda önemli bir rol üstlendigini göstermektedir. Bu durum, dijital araçların dini bilgi edinme süreçlerini zenginlestirdigi gibi gelecekte de bu alandaki etkilerinin artarak devam edecegini ortaya koymaktadır.
Bireyler artık dijital iletisim araçlarını kullanarak dinlerini ögrenmekte ve bu araçları bilgiye kolay erisim saglayan etkili bir egitim aracı olarak degerlendirmektedir. Bu yaygın kullanım, dijital platformların din egitimi açısından önemli bir yer edindigini ve egitim süreçlerine degerli katkılar sundugunu ortaya koymaktadır. Web 2.0 araçları, sanal ve artırılmıs gerçeklik gibi araçlar din ögretiminde etkin olarak kullanıldıgında, egitimde daha interaktif bir ortam olusturarak ögrencilere soyut kavramları somutlastırma imkânı tanımaktadır. Baska bir ifade ile söz konusu dijital uygulamalar, derslerde ögrenci ilgisini artırarak din egitiminde daha interaktif ve etkili ögrenme ortamları olusturmaktadır. Bu arastırma, dijitallesmenin din ögretimi alanında sundugu yenilikleri incelemeyi amaçlamaktadır. Alan yazına bakıldıgında bu konuda birtakım çalısmaların yapılmaya baslandıgı görülmekle birlikte söz konusu çalısmaların sınırlı sayıda oldugu ifade edilebilir. Bu arastırma ile din egitimi alanında dijital araçların egitime olan katkılarını incelenerek bu alandaki sınırlı literatüre katkı saglaması amaçlanmaktadır. Ayrıca arastırma sonuçlarının, dijitallesme sürecinde din egitimi materyallerinin gelistirilmesine katkı sunması ve bu konuya ilgi duyanlara fayda saglayacagı beklenmektedir.
Arastırma, dijital oyunlar, web 2.0 araçları, sanal ve artırılmıs gerçeklik uygulamaları gibi dijital araçların din ögretiminde sundugu fırsatları degerlendirecek, bu araçların din egitimi süreçlerine nasıl katkı sagladıgını literatür ısıgında analiz edecektir. Bu çerçevede internet ortamında web sayfaları ile Google Play, Apple Store gibi mobil uygulama veri tabanları taranacak ve din ögretiminde kullanılabilecek (3D) dijital içerikler, sanal ve artırılmıs gerçeklik uygulamaları ile diger mobil uygulamalar tespit edilmeye çalısılacaktır. Çalısma nitel arastırma yöntemini esas alacak olup,tarama modelinde betimsel bir arastırma gerçeklestirilecektir. Bulunan dijital platformlardaki uygulamalar analiz edilerek, egitime olan katkıları içerik analizi yöntemiyle degerlendirilecektir. Ayrıca, sanal ve artırılmıs gerçeklik araçlarının ögrenci ilgisi üzerindeki etkisi, teorik bir çerçevede ele alınarak ögretmen ve ögrencilere sundugu faydalar ilgili alan yazın çerçevesinde ele alınacaktır.
Proje yönetimi kapsamında, is paketleri sistematik olarak belirlenmis ve her bir is paketi için izlenebilir basarı ölçütleri tanımlanmıstır. Çalısmanın ilk asamasında, din egitimi ve ögretiminde dijitallesme konusunda kapsamlı bir literatür taraması yapılacak; bu tarama, arastırmanın teorik çerçevesini saglam temellere oturtarak sürecin ilerleyen asamaları için güvenilir bir zemin hazırlayacaktır. Literatür taramasını takiben, dijital platformlarda din egitimine yönelik içerikler analiz edilerek veriler toplanacaktır. Üçüncü asamada, toplanan verilerin içerik analizi yoluyla sınıflandırılması ve belirli temalar etrafında yorumlanması amaçlanmaktadır. Bu arastırma, dijital araçların din egitiminde daha etkin kullanımı konusunda yeni arastırmalara katkıda bulunacaktır. Çalısmanın sonuçları akademik dergilerde makale olarak yayımlanacak vekonferanslarda sunulacaktır. Arastırma sonucunda dijital araçların din ögretimindeki rolünü artırarak ögrenci ilgi ve katılımını güçlendirecegi ve din ögretimi alanında kaliteyi yükseltmeye katkı saglayacagı düsünülmektedir.