Duyuşsal Uyaranlarla Desteklenen Kodlama Yaklaşımları ile Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kodlama Okuryazarlıklarının ve Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi


Saygıner Ş. (Yürütücü), Yılmaz Uysal S., Bal N., Tat M. M., Duran M.

TÜBİTAK Projesi, 4005 - Bilim ve Toplum Yenilikçi Eğitim Uygulamaları, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 4005 - Bilim ve Toplum Yenilikçi Eğitim Uygulamaları
  • Başlama Tarihi: Temmuz 2025
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2026

Proje Özeti

Projenin amacı, duyuşsal uyaranlarla desteklenen yenilikçi kodlama yaklaşımları aracılığıyla okul öncesi öğretmenlerinin kodlama okuryazarlıklarını ve bilgi işlemsel düşünme becerilerini geliştirmektir. Projeye, farklı illerden 30 okul öncesi öğretmeninin (15 kadın, 15 erkek) katılımı sağlanacaktır. Katılımcılar için bilgisayarlı, bilgisayarsız ve hibrit kodlama yaklaşımlarını içeren toplam 23 atölye çalışması planlanmıştır. Bu atölyelerde, kodlama okuryazarlığı ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi için artırılmış gerçeklik, dijital öykü, oyun, animasyon, fiziksel spor, müzik gibi yenilikçi ve etkileşimli etkinlikler kullanılacaktır. Etkinlikler, motivasyon, empati ve işbirliği gibi duyuşsal uyaranlarla zenginleştirilerek, katılımcıların öğrenme deneyimleri daha etkili hale getirilecektir. Toplam 5 gün sürecek olan bu etkinlikler uygulama ağırlıklı olacak şekilde planlanmıştır. Projede yapılacak etkinliklerin katılımcılara yansımaları, Kodlama ve bilgi işlemsel düşünme hakkında öğretmen inanışları ölçeği ve Görüş anketi formu ile değerlendirilecektir. Avşar (2023) tarafından geliştirilen ölçek, katılımcılara etkinliklerden önce ve sonra olmak üzere toplam iki defa uygulanacaktır. Görüş anketi formu ise proje ekibi tarafından geliştirilmiş olup, katılımcılara etkinliklerin tamamlanmasının ardından sunulacaktır. Proje sonunda katılımcıların kodlama okuryazarlığı ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinde önemli bir gelişim göstermeleri hedeflenmektedir. Öğretmenlerin etkinliklerde edindikleri yenilikçi yaklaşımları kendi sınıflarında uygulayarak öğrencilerine bu becerileri kazandırmaları beklenmektedir.