Medeniyetlerin Beşiğinde: Teknoloji ile Zenginleştirilmiş Çok Kültürlü Eğitim Uygulamaları


Karakuş F.(Yürütücü), Kanatlı Öztürk F.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Aralık 2024
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2026

Proje Özeti

Bu projenin ana amacı çok kültürlülük ve öğretmen eğitiminde yapay zekâ, dil modelleri, AR ve VR teknolojileri ile

zenginleştirilmiş “çok kültürlü eğitim uygulamaları” dersine yönelik bir öğretim programının tasarlanması, uygulanması,

değerlendirilmesi ve geliştirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda yapılacak çalışmalarla “çok kültürlü eğitim uygulamaları”

dersine yönelik eğitim gereksinimleri, yapay zeka, dil modelleri, AR ve VR teknolojilerinin nasıl entegre edilebileceği, bu

entegrasyonların eğitimde nasıl pozitif etkiler yaratabileceği, programın geliştirilmesine yönelik paydaş görüşleri, dersin

amaçları, içeriği, öğrenme-öğretme ve ölçme-değerlendirme etkinliklerinin belirlenen gereksinimler doğrultusunda

geliştirilmesi ve öğretim programının uygulanması, uygulanan öğretim programının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.

Projede, Türkiye'de çok kültürlü bir eğitim programının geliştirilmesi ve uygulanmasına yönelik, farklı kültürel

ortamlardaki öğretim uygulamalarının kalitesini ve etkililiğini artırmaya odaklanan ayrıntılı bir plan sunulmaktadır. Proje

önerisinin temel amacı, üniversiteler ve okullar da dâhil olmak üzere eğitim kurumlarında "Çok Kültürlü Eğitim

Uygulamaları" dersi için yenilikçi bir program sunmaktır.

Projenin metodolojisinin merkezinde, döngüsel bir hazırlık, eylem planlama, uygulama, gözlem ve revizyon sürecini

içeren eylem araştırması yer almaktadır. Bu yaklaşım hem eğitimcileri hem de öğrencileri hedef alarak aktif katılımı ve

gelişimi vurgulamaktadır. Proje mevcut çok kültürlü eğitimdeki sorunların ve zorlukların tanımlanmasıyla başlıyor. Bunu

bu zorlukların üstesinden gelmek için yenilikçi öğretim yöntemlerini ve materyallerini içeren bir eylem planı geliştirilmesi

izlemektedir.

Programın uygulama aşaması, geliştirilen programın seçilen eğitim ortamlarında uygulamasını içerir. Bu aşama,

programın hedeflerine etkili bir şekilde ulaşmasını sağlayan sürekli izleme ve değerlendirme ile karakterize edilir. Bu

aşamada toplanan geri bildirim ve gözlemler, programın gözden geçirilmesinde ve geliştirilmesinde önemli bir rol

oynamaktadır.

Projede öğretim üyeleri, öğretmenler ve öğretmen adayları olmak üzere çok çeşitli katılımcılar yer almaktadır. Proje için

en değerli öngörüleri ve verileri sağlayabilecek katılımcıları seçmek için amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmaktadır. Veri

toplamada görüşmeler, ölçek, gözlemler, günlükler ve video kayıtları gibi niteliksel ve niceliksel yöntemler bir arada

kullanılmaktadır. Bu verilerin analizi, programın etkisinin kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlayacak şekilde, nitel

veriler için tematik analiz ve nicel veriler için tanımlayıcı istatistikler kullanılarak gerçekleştirilecektir.

Projenin çıktıları arasında akademik yayınlar, geliştrilmiş öğretim metodolojileri ve çok kültürlü ortamlar için daha

donanımlı bir eğitimci ve öğrenci neslinin yer alacağı öngörülmektedir. Bu programın başarılı bir şekilde uygulanması,

gelecekte yapılacak program geliştirme çalışmaları için bir model olarak hizmet edebilir ve daha geniş sosyal ve

eğitimsel zorlukların ele alınmasına önemli ölçüde katkıda bulunabilir.

Sonuç olarak, proje önerisi Türkiye’de çok kültürlü eğitimin geliştirilmesine yönelik kapsamlı bir yaklaşım sunmaktadır.

Proje, yöntemsel planlaması, farklı katılımcı gruplarının dâhil edilmesi, niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemlerinin

dengeli bir kombinasyonuyla öne çıkmaktadır. Bu projenin çıktıları, özellikle çok kültürlü öğretme ve öğrenme

ortamlarına yönelik etkili model ve uygulamaların geliştirilmesi konusunda eğitim alanına önemli katkı sağlama

potansiyeline sahiptir.