Karakuş F.(Yürütücü), Kanatlı Öztürk F.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2026
Bu projenin ana amacı çok kültürlülük ve öğretmen eğitiminde yapay zekâ, dil modelleri, AR ve VR teknolojileri ile
zenginleştirilmiş “çok kültürlü eğitim uygulamaları” dersine yönelik bir öğretim programının tasarlanması, uygulanması,
değerlendirilmesi ve geliştirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda yapılacak çalışmalarla “çok kültürlü eğitim uygulamaları”
dersine yönelik eğitim gereksinimleri, yapay zeka, dil modelleri, AR ve VR teknolojilerinin nasıl entegre edilebileceği, bu
entegrasyonların eğitimde nasıl pozitif etkiler yaratabileceği, programın geliştirilmesine yönelik paydaş görüşleri, dersin
amaçları, içeriği, öğrenme-öğretme ve ölçme-değerlendirme etkinliklerinin belirlenen gereksinimler doğrultusunda
geliştirilmesi ve öğretim programının uygulanması, uygulanan öğretim programının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Projede, Türkiye'de çok kültürlü bir eğitim programının geliştirilmesi ve uygulanmasına yönelik, farklı kültürel
ortamlardaki öğretim uygulamalarının kalitesini ve etkililiğini artırmaya odaklanan ayrıntılı bir plan sunulmaktadır. Proje
önerisinin temel amacı, üniversiteler ve okullar da dâhil olmak üzere eğitim kurumlarında "Çok Kültürlü Eğitim
Uygulamaları" dersi için yenilikçi bir program sunmaktır.
Projenin metodolojisinin merkezinde, döngüsel bir hazırlık, eylem planlama, uygulama, gözlem ve revizyon sürecini
içeren eylem araştırması yer almaktadır. Bu yaklaşım hem eğitimcileri hem de öğrencileri hedef alarak aktif katılımı ve
gelişimi vurgulamaktadır. Proje mevcut çok kültürlü eğitimdeki sorunların ve zorlukların tanımlanmasıyla başlıyor. Bunu
bu zorlukların üstesinden gelmek için yenilikçi öğretim yöntemlerini ve materyallerini içeren bir eylem planı geliştirilmesi
izlemektedir.
Programın uygulama aşaması, geliştirilen programın seçilen eğitim ortamlarında uygulamasını içerir. Bu aşama,
programın hedeflerine etkili bir şekilde ulaşmasını sağlayan sürekli izleme ve değerlendirme ile karakterize edilir. Bu
aşamada toplanan geri bildirim ve gözlemler, programın gözden geçirilmesinde ve geliştirilmesinde önemli bir rol
oynamaktadır.
Projede öğretim üyeleri, öğretmenler ve öğretmen adayları olmak üzere çok çeşitli katılımcılar yer almaktadır. Proje için
en değerli öngörüleri ve verileri sağlayabilecek katılımcıları seçmek için amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmaktadır. Veri
toplamada görüşmeler, ölçek, gözlemler, günlükler ve video kayıtları gibi niteliksel ve niceliksel yöntemler bir arada
kullanılmaktadır. Bu verilerin analizi, programın etkisinin kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlayacak şekilde, nitel
veriler için tematik analiz ve nicel veriler için tanımlayıcı istatistikler kullanılarak gerçekleştirilecektir.
Projenin çıktıları arasında akademik yayınlar, geliştrilmiş öğretim metodolojileri ve çok kültürlü ortamlar için daha
donanımlı bir eğitimci ve öğrenci neslinin yer alacağı öngörülmektedir. Bu programın başarılı bir şekilde uygulanması,
gelecekte yapılacak program geliştirme çalışmaları için bir model olarak hizmet edebilir ve daha geniş sosyal ve
eğitimsel zorlukların ele alınmasına önemli ölçüde katkıda bulunabilir.
Sonuç olarak, proje önerisi Türkiye’de çok kültürlü eğitimin geliştirilmesine yönelik kapsamlı bir yaklaşım sunmaktadır.
Proje, yöntemsel planlaması, farklı katılımcı gruplarının dâhil edilmesi, niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemlerinin
dengeli bir kombinasyonuyla öne çıkmaktadır. Bu projenin çıktıları, özellikle çok kültürlü öğretme ve öğrenme
ortamlarına yönelik etkili model ve uygulamaların geliştirilmesi konusunda eğitim alanına önemli katkı sağlama
potansiyeline sahiptir.